אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים > צליאק והידלדלות עצם

צליאק והידלדלות עצם


21/1/10
מה לצליאק ולהידלדלות עצם? למחלת הצליאק פנים רבות אך לעתים היא חסרת פנים כמעט לחלוטין. איך נימנע ממחלות הקשורות לצליאק וביניהן האוסטיאופורוזיס? כל התשובות בכתבה של ריקי לנגברג-נטורופתית
 
למחלת הצליאק פנים רבות, ולעתים היא אף חסרת פנים כמעט לחלוטין. כאשר המחלה מופיעה בצורתה הקלאסית קל לזהותה, הצורה הקלאסית היא בילדים והתסמינים הם במערכת העיכול כגון שלשולים, כאבי בטן, גזים וכן חוסר שגשוג והתפתחות. תסמינים נוספים הם מחסורים המובלים לאנמיה על רקע מחסור בברזל ו-B12. המחלה זכתה לכינוי מחלת אלף הפנים בשל תסמיניה הרבים. בחשיפה לגלוטן אדם אחד יפתח תסמינים קיצוניים בעוד שהאחר לא יפתח תסמינים בכלל, ברוב המקרים המחלה מופיעה בצורות שונות וכל אדם והתסמינים שלו. היחס באוכלוסיה הוא 1:10 בין החולים המאובחנים לחולים שאינם מאובחנים, מכאן שהמקרים עליהם יודעים הם רק קצה הקרחון, וכנראה ישנם חולים רבים הלוקים במחלה, ואף אינם יודעים זאת.

כיום יותר ויותר חולים מתגלים בגיל מבוגר על אף שסביר שהם חולים במחלה זו תקופה ארוכה. אלה שאובחנו בגיל מבוגר לעתים אינם מעידים על תסמינים כלשהם במהלך שנות ילדותם ואו נערותם, מה שמוכיח שהמחלה התפרצה בגיל מבוגר אך הנזקים נוצרו. אחד הנזקים הבולטים האופייניים למחלה הם מחסורים הגורמים לאנמיה כגון ברזל ו-12B, ויטמין D וסידן המוביל במהלך השנים לאוסטיאופניה הלא היא אוסטיאופורוזיס בהמשך.

אז מהי המחלה האיומה הזו? - אוסטיאופורוזיס הנה מחלה שבה מבנה העצם משתנה ומסת העצם יורדת. כתוצאה מכך העצם חלשה יותר ונוטה ביתר קלות להישבר. אחת מכל שלוש נשים ואחד מכל שבעה גברים יפתחו במהלך חייהם שבר על רקע אוסטיאופורוזיס. העלייה בתוחלת החיים אף היא חושפת אותנו לסיכון מוגבר ללקות במחלה.

שברים יכולים להופיע בעקרון בכל עצמות הגוף. השברים האופייניים ביותר לאוסטיאופורוזיס הם שלושה: בחוליות עמוד השדרה, שברים באגן, ושברים בפרק היד. שברים בחוליות הם השברים השכיחים ביותר. באזור זה שבר מוגדר כחוליה שאיבדה מהגובה שלה. כמחצית מהנשים ששברו חוליות יודעות לספר על אירוע מסוים כמו נפילה, או הרמת משא כבד, שבעקבותיו הופיעו כאבי גב פתאומיים ובהמשך אובחנו שברים בצילום. מצד שני, אצל חלק גדול מהנשים שלהן שברים בחוליות השבר לא בא כלל לידי ביטוי, הנשים לא זוכרות כל אירוע חריג , והן אינן סובלות מכאבים.

שבר בחוליות הוא מצב בלתי הפיך. החוליה שאיבדה מגובהה משום שלא יכלה לשאת בעומס לא תחזור יותר לגובה המקורי. בשלב השבר הראשוני ניתן להקל על הכאבים על ידי תרופות נגד כאבים, וזה בעצם הטיפול היחיד שניתן לתת.

מהם הגורמים בעלי השפעה שלילית על מסת העצם

מגוון תרופות, מצבי מחלה ותנאים סביבתיים ידועים כבעלי השפעה מזיקה על מסת העצם. ניתן על ידי מודעות מתאימה להקטין את הנזק. בין הגורמים היותר נפוצים ניתן למנות את :

· מחלות מעיים הגורמות לירידה בספיגה הם: צליאק, רגישות ללקטוז המצוי בחלב ומוצריו, מחלת קרוהן, יכולות להוביל לתת ספיגה ממושכת. בכל המצבים האלו יש להקפיד על הדרכה תזונתית מתאימה המכוונת לצמצום תופעת השלשולים ככל האפשר, ולמניעת חסרים תזונתיים אשר פוגעים בגדילה בכלל ובצבירת מסת העצם בפרט.

· תרופות הגורמות נזק לעצם - קבוצת התרופות הנפוצה ביותר בשימוש ומזיקה לעצם הנה סטרואידים. מקרים רבים של אסטמה ואלרגיות למיניהם מטופלים בסטרואידים. הנזקים הכבדים שגורמת התרופה ישירות על ידי הפחתת ספיגת הסידן במעי ומצב זה מעודד גם בעקיפין הגברה של פרוק עצם, ובצמצום ישיר של פעילות התאים בוני העצם.

· חוסר הורמוני מין - אחת מכל 3 נשים תסבול משבר בעקבות אוסטיאופורוזיס. המחלה שכיחה פי 4 בנשים בהשוואה לגברים. מסת העצם של הנשים קטנה יותר משל הגברים. כאשר הוסת נפסקת אצל הנשים בסביבות גיל 50, הן מאבדות סידן ומינרלים חיוניים לעצמות. קצב הירידה נע בין 1%-4% לשנה, ואפילו עד 10% במקרים מסוימים. חוסר הורמוני מין נשיים – אסטרוגן, גורם לכך שנשים יותר פגיעות מגברים. אובדן מסת העצם אצל נשים מגיע ל-45% בעמוד השדרה, ול-55% בצוואר הירך. לרוב הנשים מעל גיל 35 מאזן שלילי בסידן באופן קבוע.

· סוכרת בגיל הנעורים - הורמון האינסולין החסר במחלת הסוכרת חיוני לגדילת העצם. כאשר ילדים ומתבגרים החולים בסוכרת אינם מטופלים ברמות אינסולין מתאימות יבוא הדבר לידי ביטוי גם בהפרעה בצמיחת העצם. אחד מכל חולה בסוכרת נעורים הוא חולה צליאק, כך שמומלץ לעבור בדיקת לגילוי או שלילת המחלה.

· עישון וצריכת אלכוהול - העישון הנו גורם סביבתי מרכזי להפחתת מסת העצם. היות והוא גורם מרכזי מזיק גם ביצירת טרשת עורקים, יש לחנך את הציבור להימנע מעישון בכל דרך אפשרית. גם צריכת אלכוהול גורמת נזק לעצם באופן ישיר ועקיף ויש להימנע מצריכה מופרזת של אלכוהול כולל בירה.

· העדר פעילות גופנית - פעילות גופנית מותאמת לגיל וליכולת הוכיחה בכל קבוצות הגיל את השפעתה החיובית על צבירת מסת עצם. במקביל יש לפעילות גופנית תרומה בשמירת משקל גוף תקין ובכך היא בעקיפין מצמצמת את תופעת דיאטות ההרזיה אשר הוכחו כגורמות לאיבוד מסת עצם מסיבית במיוחד לאחר גיל המעבר. חשוב לעשות פעילות גופנית סדירה, במיוחד מהסוגים התורמים ליציבות ולהפעלת כוח כגון פילטיס, יוגה וכדומה.

· הרגלי תזונה ואורח חיים מוטעים - שהמרכזי ביניהם הוא מזון דל הגורם לחסר בסידן מתמשך הכולל חלבונים מהחי ברמה גבוהה מדי, צריכת פחמימות מזוקקות, צריכת קפה, מלח ועוד.

כיצד נשמור על תזונה נכונה למניעת המחלה:

מחקרים מלמדים שצריכה קבועה של ויטמין K, אשלגן, מגנזיום, אבץ וויטמין C הינה חיונית לעצמות חזקות. מומלץ לצרוך תוסף תזונה טוב של סידן ומגנזיום ולכלול את המרכיבים הבאים בתפריט היומי על בסיס קבוע.

פירות וירקות – הויטמינים והמינרלים החשובים לנו לשמירה על העצמות נמצאים (כמה פשוט) בפירות וירקות טריים. מומלץ לכלול מזונות עתירי סידן בתפריט היומי והם: טופו, אצות ים, וירקות עליים ירוקים כגון פטרוזיליה, גרגיר הנחלים וברוקולי. כמו כן זרעים כגון זרעי שומשום מלא בצורת טחינה וחמאת שומשום, שקדים ואגוזים.

מוצרי סויה - מחקר הראה שצריכת מוצרי סויה כגון טופו, חלב סויה וכדומה, תורמת לצפיפות עצם גבוהה אצל נשים שלאחר גיל המעבר. מחקר שנערך בקרב מאות נשים לאחר גיל המעבר, נמצא כי צפיפות המינרלים בעצם הייתה גבוהה ביותר בקרב הנשים שהייתה להן צריכה קבועה של מוצרי סויה. ביפן שם התזונה המסורתית מבוססת על מוצרי סויה, קיימת שכיחות נמוכה של תופעות גיל המעבר. אצל הנשים היפניות ביפן לעומת הנשים המערביות נמצא ששכיחות הידלדלות עצם ואוסטיאופורוזיס נמוכים.

חלבונים - חלבון הכרחי לתפריט בריא. אבל (וזה האבל הגדול), יותר מדי חלבונים עלולים לתרום להיחלשות העצם, חלבון רב מדי 'גונב' סידן מהגוף. הפרשת סידן דרך השתן גוברת כאשר קיימות בגוף כמויות גדולות של חלבון, או של סוכר, מלח ופוספטים, כולל משקאות מוגזים.
ההמלצה היומית לצריכת חלבון בתפריט היא 80 גר' ביום.

הגילאים הקריטיים מבחינת הנזק לעצם - גיל ההתבגרות וגיל המעבר, יש לחנך את עצמנו ואת ילדנו להקפדה על תזונה נכונה ופעילות גופנית כחלק בלתי נפרד מחיינו.

זכרו – קל יותר לשמור על הבריאות מאשר לזכות בה מחדש!

ריקי לנגברג N.D, נטורופתית-תזונאית

www.hanativ.co.i


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
תגובה לכתבה  
 
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
 
  תגובות  
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה