אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) אורתופדיה > נקעים

נקעים בקרסול



לרוב הנקעים מתרחשים בעת עיסוק בספורט
פעילות ספורטיבית היא דבר מבורך. כל הדברים הטובים שהיא עושה לגוף מביאים לבריאות ולחיים איכותיים. הפעילות מביאה בצידה סכנות לפגיעות. אנו מבחינתנו מנסים למנוע את הפגיעות, ואם כבר נפצענו – להשיג את הטיפול המיטבי. טיפול טוב יביא להחלמה מהירה ויביא לכך שנחזור יותר מהר למה שאנחנו אוהבים לעשות – ספורט.
זה לא משנה אם אתה התחלת לעסוק בספורט לא מזמן או שאתה ותיק, אם אתה מקצוען או חובבן, אם אתה עושה את הפעילות שלך על אספלט או על דשא – פעילות שמאמצת את כפות הרגליים מגדילה את הסיכון לנקעים באזור הקרסול.
במאמר זה נפרט על טיפול נכון בנקעים, ואיך ניתן לסייע במניעת פציעות אלה.
 

נקעים בקרסול


אלה פציעות נפוצות מאד, בעיקר הנקעים ברצועה הלטרלית (שבצד החיצוני). נקעים בקרסול המדיאלי (הצד הפנימי) נדירים יותר מאלה הלטרליים - החיצוניים, כיוון שהרצועות שם עבות וחזקות יותר. הנקעים הם הפגיעות הכי מפוספסות ולא מטופלות. הנקעים דורשים טיפול והחלמה רבים על מנת לא להישאר עם קרסול חלש ובלתי יציב.

מהו נקע? זהו מצב שבו מפרק הקרסול מתעקם עקב דריכה עקומה, בדרך כלל כך שהעקב נוטה פנימה והקרסול החוצה. זה מצב שנמשך שבריר שנייה, ואז האדם קופץ כדי להתיישר או שהוא נופל.
בעת היווצרות הנקע נמתחות הרצועות שתפקידן לחזק את יציבות הקרסול, ונמצאות בצד הקרסול. הרצועה נמתחת, לעתים מתארכת, לעתים יש קרעים ברצועה, ואף יכול להיות מצב שבנקודת החיבור בין הרצועה לעצם תיתלש חתיכת עצם - ואז נוצר שבר קטן במקום החיבור בין הרצועה לעצם. במקרים החמורים יותר מבין המקרים שצויינו לעיל - אין בעצם מה שיחזיק את הקרסול בזווית המקורית. אז הקרסול אינו יציב.

כשיש נקע בפעם הראשונה שהוא חזק מאד, קיים אחוז גבוה של סיכוי שייגרמו נקעים חוזרים. זה קורה כי הרצועה בצד החיצוני של הקרסול מתארכת בזמן הנקע, ולא חוזרת לאורך המקורי, אלא נשארת ארוכה יותר. מצב זה גורם לחולשה של הקרסול.
רוב הנקעים מתרחשים בעת עיסוק בספורט, כיוון שהשרירים לאורך השוק החיצוני ובאזור הקרסול מתעייפים ולא שולטים יותר על הקרסול. כמו כן, גדל הסיכוי לנקע כשהספורטאי או החייל עייף, לא ערני ומשטח הדריכה לא ישר.
נקע עלול לגרום למצב שהספורטאי מנוטרל מפעילות למשך שלושה שבועות ויותר. זה אומר הפסקה בפעילות הספורטיבית, איבוד כושר והפסד של תחרויות.

בעת עיסוק ספורטיבי הנקעים עלולים להופיע במספר מצבים:

1 . בעת ריצה והליכה על משטחים לא ישרים – סלעים, דשא, השטח לאורך החוף שקרוב לים – הנחיתה בכל צעד משתנה ועלולה להפתיע את הגוף.
2 . אצל ספורטאי מתחיל שהשרירים שלו עדיין לא התחזקו - יש סיכון לפציעות.
3. שימוש בנעליים לא מתאימות לעיסוק הספורטיבי מעמיס על כפות הרגליים והקרסוליים.
4 . במצב של עייפות, קשה להחזיק את הרגל יציבה, כי הרץ לא נמצא במלוא ערנותו.
5 . בעת עיסוק מסיבי בספורט הגוף מתאמץ עד לקיצוניות וחשוף לפגיעות.
6 . אצל מרימי המשקולות בזמן הנפת המשקולות והחזקתן מונפות למעלה - מרכז הכובדגבוה. כל תזוזה בקרסול עלולה לגרום לנקע.
7 . אצל כדורסלנים, בגלל שרוב המשחק בנוי על נחיתות מניתורים – נפוצים
המצבים של: א . נחיתה בדריכה עקומה. ב . נחיתה על רגל של שחקן אחר – ואז הרגל מתעקמת .

הטיפול בנקע

מאחר שנקע קורה באמצע פעילות, מסעות או ריצה, חשוב למצוא פתרון מהיר לקיבוע מפרק הקרסול, על מנת שאפשר יהיה להמשיך בפעילות (אלא אם החייל מעדיף שיעלו אותו על האלונקה). על הפעולה להתבצע מייד אחרי הנקע, כיוון שתוך זמן קצר הרגל עלולה להתנפח.
ראשית, יש למתוח ולשרוך את השרוכים חזק מאד בנעל של הרגל הפגועה.
שנית, יש לבצע "קיבוע נקע מאולתר". קשה לתאר זאת במילים. הוא מבוצע בדרך כלל באמצעות משולש בד או באמצעות תחבושת.

במידה ואין צורך להמשיך במאמץ, הטיפול הנדרש בנקע חייב להיות מיידי:
  • לשכב על הגב.
  • להניח את הרגל הפגועה (אפשר גם את הבריאה) על ארגז, או כל חפץ שהוא. על הרגליים להיות מעל גובה הגוף בצורה משמעותית.
  • אם אין אמצעי קירור – לא לפתוח את השרוכים בנעל.
  • אם יש אמצעי קירור – קרח, או מים קרים מאד – יש לעשות רטיות (קומפרסים) לפחות חצי שעה.
  • יש לבצע חבישה למניעת תזוזת החלק הקדמי.
מנוחה חובה! נקע שלא קיבל מנוחה יחלים לאט יותר מאשר נקע שקיבל מנוחה. ללא מנוחה יש סיכון שהרגל לא תחלים כלל.
יום לאחר הנקע, לעשות קומפרסים של מי בורוב (יש דבר כזה, להשיג בבתי המרקחת). אם אין מי בורוב, לעשות קומפרסים עם מים פושרים.
טוב לאורך תקופה של מספר ימים לשכב עם רגליים גבוהות מגובה הגוף.
ברגע שהכאב האקוטי עובר, ניתן לחזור להעמיס משקל על הרגל. עדיף להתחיל ברכיבה מתונה על אופניים (כי אז התנועה היא עגולה וללא מכות, וללא משקל גוף מלא על הרגל). על הרגל להיות חבושה. מותר לפצוע ללכת באיטיות בלבד וללא שום משא על הגוף. חשיבות פעולה זו צריכה להיות מודגשת, על מנת שימשיך בצורת ההליכה הרגילה שלו ככל שניתן. זה עדיף על צליעה, על אף שניתן לזוז דרך הצליעה יותר מהר. בשלב זה חיזוק השרירים יתחיל, בייחוד אלה החיצוניים. השיקום הוא בעזרת תרגילים .

דוגמא לתרגילים טובים :

א . "שרטוט" בעזרת הבהונות באוויר.
ב . עמידה על הרגל הפגועה, העיניים עצומות והידיים פרושות לצדדים. המתרגל ירגיש שבשביל להישאר יציב הרגל מתחילה "לרקוד"
ג . הליכה על קו דק.
ד.עמידה על קצות האצבעות.

לפני חזרה לפעילות רגילה להרכיב על הקרסול "איירקאסט". זהו מוצר שמקבע את הקרסול. ניתן להשתמש בו כשבועיים-שלושה. כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסט בעל ניסיון בטיפול בספורטאים, שישקול אם כדאי לעשות טייפינג .
לעשות מדרסים בשיטת E.F.S בעלי תמיכות מיוחדות .

כדי לסיוע במניעת נקעים, ולמניעת היווצרות נקעים חוזרים מומלץ:
  • להשתמש בנעליים מותאמות לעיסוק הספורטיבי שעברו בדיקת ייצוב
  • לסגור את השרוכים בצורה טובה
  • אם הנעל רופפת על הרגל, מומלץ לגרוב גרב עבה במיוחד, או לגרוב שני זוגות גרביים
  • להיות עירני לתנאי השטח
  • לעשות תרגילים לחיזוק איזור הקרסול
  • לעשות מדרסים בשיטת E.F.S בעלי תמיכות מיוחדות

מדרסים וינברג אורטופדיה

 

תגיות: נקע, נקע בקרסול, אורטופדיה, יבלות, שיגדון, פודגרה, פלטפוס, נקעים בקרסול, מדרסים
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה