‏יום שלישי ‏15 ‏אוקטובר ‏2019  
  מפת אתר מפת האתר הפוך לדף בית הפוך לדף הבית הוסף למועדפים הוסף למועדפים   
חפש באתר    
בריאות | רפואה
 בריאות ראשי  פורומים  ארכיון מאמרים  כתבות וידאו  הרשמת רופאים ומטפלים  רפואה משלימה
 אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

(אנציקלופדיה) הרגלים מזיקים >

שישה טיפים לגמילה מעישון


27.5.19
תהליך הגמילה מעישון אינו תהליך פשוט אך אפשרי. בישראל מספר המעשנים לשעבר (שנגמלו בהצלחה) עבר לאחרונה את מספר האנשים שעדיין מעשנים

לקראת היום הבינלאומי ללא עישון, ד"ר יעל בר- זאב, רופאה מומחית בבריאות הציבור, יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בישראל, מנהלת קהילת גמילה מעישון באתר כמוני, וחוקרת בבית הספר לבריאות הציבור, האוניברסיטה העברית, עם שישה טיפים שיעזרו לכם לשים את הסיגריה בצד.

1. לא טוב היות האדם לבדו- הפסקת עישון היא לא תהליך פשוט ודורשת כוח רצון. מעבר תהליך הגמילה לבד זוהי משימה לא פשוטה ורק כחמישה אחוז ממי שהפסיק לבד ישאר לא מעשן לאחר שנה. לכן, מומלץ להיוועץ עם רופא המשפחה על הדרך הנכונה עבורך להפסיק לעשן. קופות החולים מציעות מגוון אפשרויות לתמיכה כגון ליווי מקצועי מרופא המשפחה, סדנה קבוצתית לגמילה מעישון וייעוץ טלפוני. קיימות גם אופציות אחרות לתמיכה כגון קבוצות פייסבוק ואתרים ייעודים.

2. קבעו תאריך ביומן- קבעו תאריך יעד בו אתם מפסיקים לעשן ובנו תוכנית פעולה אישית - חשבו מראש על מצבים שונים שבהם אתם יודעים שאתם מרגישים צורך לעשן. מה תוכלו לעשות במקום הסיגריה? איך תתמודדו עם החשק? תרגיל פשוט שניתן לבצע בכל מקום הוא נשימות עמוקות. ברגע של חשק – פשוט עצמו עיניים וקחו 3-5 נשימות עמוקות.

3. הכנה מוקדמת- התכוננו לתאריך היעד גם מבחינה חברתית וסביבתית. ככל שתכינו את עצמכם יותר, הסיכויים שלך להצליח יעלו:

א. חברתית - ספרו לבני משפחה ולחבריכם שהחל מהתאריך שקבעתם אתם מפסיקים לעשן. פרסמו סטאטוס ברשתות החברתיות שונות. הדבר יצור בכם תחושת מחויבות שלא תרצו לאכזב את הסובבים אתכם.

ב. סביבתית - נקו את הבית, המשרד והרכב מכל המצתים, מאפרות, וחפיסות הסיגריות. בנוסף, כבסו וילנות וריפודים וקחו את הרכב לניקוי. יהיה קל יותר לעבור את הגמילה ברגע שהכל נקי ולא מריח מסיגריות מסביבכם.

4. טקס פרידה מהסיגריה - מפגש אחרון, כשאתם מודעים לכך שהיא האחרונה שתעשנו. אפשר לערוך מסיבה עם חברים, שבה תעשנו בפעם האחרונה. או לתכנן טקס קבורה לקופסא האחרונה. אפשר לכתוב מכתב או שיר. מה שמתאים לכם באופן אישי.

5. שליטה במשקל- אחד מהחששות העיקריים כשמפסיקים לעשן הוא מפני עלייה במשקל. לא כולם עולים במשקל, ואלו שעולים לרוב עולים מעט מאוד 3-4 ק"ג. מבחינה בריאותית הגמילה מעישון תורמת הרבה יותר לבריאות לעומת הנזק מעלייה במשקל (אפילו אם היא משמעותית כמו 10 ק"ג). באמצעות שמירה על מספר כללי תזונה, התנהגות ופעילות גופנית ניתן להפחית את העלייה במשקל. מומלץ לשתות כ-8 כוסות מים ביום, להכין לכם ירקות ופירות חתוכים לרגעים כשבא לכם לעשן ולהגביר את הפעילות היומיומית כמו לדוגמא לעלות מדרגות או לצאת להליכה קצרה ברגע של חשק לסיגריה אשר תפחית את הדחף לעשן.

6. מעדתם? לא סוף העולם- יש להימנע בכל מחיר להתפתות אפילו לשאכטה בודדת. עישון סיגריה אחת, ואפילו שאכטה אחת, מעורר מחדש את ההתמכרות במוח. מצד שני זה קורה וזה נורמלי אצל הרבה נגמלים כחלק מהתהליך. אם למרות כל הניסיונות להימנע מכך, מעדתם – זה לא כשלון! אל תפסיקו את התהליך. תחשבו שנייה מה קרה, מה הייתה הסיטואציה שבה מעדתם? מה היו המחשבות שעברו לכם בראש ברגע שלקחתם את הסיגריה? מה תוכלו לעשות אחרת בפעם הבאה? איזה דברים יכולים למנוע ממכם לקחת את הסיגריה באותה סיטואציה בעתיד?

 


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה