אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) הפרעות הורמונליות >

ותרו על הסטייק –ואולי גם על סוכרת?


8.9.16
מחקר חדש קובע כי תזונה המבוססת ברובה על ירקות היא לא רק דיאטטית - היא גם עשויה להפחית את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2
 
עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית מרכז DMC לטיפול בסוכרת
 
כל כמה זמן אנו שומעים על דיאטה חדשה ושונה שאמורה להפוך אותנו לבריאים ורזים יותר. דיאטות כאלו ואחרות מעודדות אותנו לאכול רק פירות, רק פחמימות, רק בשר, רק אוכל טבעוני או ללא גלוטן ועוד. עם זאת, ללא ספק ההמלצה התמידית שאנו מקבלים, ממומחי תזונה באשר הם היא לשמור על תזונה מרובת ירקות. הסיבה היא שירקות הם בריאים ואינם שנויים במחלוקת כמו מזונות אחרים, כדוגמת בשר. מחקר חדש טומן בתוכו פיסת מידע שעשויה להטות את הכף בפעם הבאה שאתם בוחנים עוד מנה של סטייק במסעדה. ותרו עליו – אולי גם תמנעו מסוכרת מסוג 2.

פחות בשר – פחות סוכרת

המחקר הראה כי תזונה המבוססת על מאכלים מן הצומח, ובמיוחד כאלו בעלי ערכים תזונתיים גבוהים, ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים – עשויה להפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. החוקרים טוענים כי אפילו שינוי תזונתי קטן כמו מעבר מחמש-שש מנות מן החי ביום לארבע מנות - יכול להביא להבדל משמעותי ולהפחית במידה ניכרת את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

המחקר עקב אחר נתונים של 20 שנים בנוגע לאוכלוסייה של יותר מ-200,000 אמריקאים, אשר השלימו סדרה של שאלונים על הרגלי התזונה שלהם, סגנון חייהם, ההיסטוריה הרפואית שלהם ומצב בריאותם הנוכחי. נמצא כי נבדקים אשר ניזונו בעיקר מירקות ופירות ומיעטו בצריכת בשר הפחיתו ב-20% את סיכונם לפתח סוכרת מסוג 2, בהשוואה לאנשים שהמשיכו לצרוך בשר. אף כי המחקר הראה קשר בין צריכת בשר מופחתת להקטנת הסיכון לסוכרת, החוקרים לא הצליחו לבסס קשר סיבתי לכך. סוכרת מסוג 2, ממנה סובלים 90% מהסוכרתיים, מושפעת בעיקר מגורמים סביבתיים ואורח חיים הוא גורם משמעותי בהשפעתו על התפתחות המחלה – ולכן נושא התזונה בעל חשיבות עליונה.

רק בריאות

דיאטה צמחונית זה טוב ויפה, אך יש לזכור כי לא כל דיאטה צמחונית היא גם דיאטה בריאה יותר: החוקרים בחנו שתי גרסאות של תזונה צמחונית - גרסה בריאה הכוללת דגנים מלאים, פירות, ירקות, אגוזים וקטניות, וגרסה פחות בריאה הכוללת מזונות כמו דגנים מעובדים, תפוחי אדמה ומשקאות ממותקים. המחקר מראה כי לא בלבד שהגרסה הבריאה לתזונה צמחונית הפחיתה את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ב-34%, אלא גם שהנבדקים אשר תזונתם הצמחונית הייתה פחות בריאה היו בסיכון גבוה ב-16% לפתח סוכרת מסוג 2.

המשמעות היא, כי למרות שהדיאטה הצמחונית או הטבעונית נקשרה במספר מחקרים כמשפרת מצבים בריאותיים שונים, כולל הסיכון להתפתחות סוכרת כפי שמראה מחקר זה, חשוב לבצע את ההבחנה בין המאכלים הצמחוניים שכן מזיקים לבריאות לבין אלו שאינם. בדומה לתזונה של קבוצת המחקר הבריאה יותר, בדיאטה צמחונית טובה מומלץ לצרוך דגנים מלאים הכוללים לחם מלא, קינואה, כוסמת, קוסקוס מלא וכו', קטניות כמו אפונה, עדשים, שעועית, חומוס, פול וסויה, שומנים בריאים מן הצומח כמו שמן זית, טחינה, אבוקדו וכמובן – פירות, ירקות ואגוזים או שקדים.

דיאטה צמחונית המורכבת מהאלמנטים הללו הינה עשירה בסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, חומצות שומן בלתי רוויות, ויטמינים ומינרלים כמו מגנזיום והיא דלה בשומן רווי. הסיבים התזונתיים המסיסים ומספר נוגדי חמצון כמו פוליפנולים הוכחו כמשפרים את מטבוליזם הגלוקוז בגוף. למגנזיום יש גם תפקיד עיקרי בחילוף החומרים של סוכר בגוף וחומצות השומן הבלתי רוויות תורמות לשיפור המצב הדלקתי בגוף.

חשוב להדגיש כי למען הפחתת הסיכון לסוכרת מסוג 2 מתאימה גם דיאטה שאינה צמחונית ב-100%, אלא גם כזו הכוללת מעט מאכלים מן החי (עוף, הודו, בקר, דגים, מאכלי ים, ביצים ומוצרי חלב), בדגש על הפחתת בשר אדום (בקר) ובשר מעובד (המבורגר, קבב, נקניקיות, נקניקים, קבנוס וכדומה) אשר נקשרו במספר מחקרים להגדלת הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה