אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
פרופ' משה שטרנפלד
רפואה סינית מסורתית.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) רפואה משלימה > פלדנקרייז

המחשב עושה צרות? פלדנקרייז יעזור


אמנון דוייב / 6.10.14
שיטת פלדנקרייז תלמד אותכם איך להפעיל נכון את הגוף כדי לחסוך את הכאב

כאבים בעיניים, בראש ובגב, בעיות עיכול, דורבן, בעיות הורמונליות ואפילו התקרחות. לא להאמין כמה נזקים יכולה לגרום ישיבה ממושכת מול מחשב. שיטת פלדנקרייז תלמד אותכם איך להפעיל נכון את הגוף כדי לחסוך את הכאב

העולם המודרני והתפתחות הטכנולוגיה מקדמים אותנו ועוזרים לנו להגיע לתגליות חשובות ביותר, אך לקדמה הטכנולוגית יש גם צדדים פחות נעימים: ככל ששעות העבודה והפנאי מול מחשב עולות, עולים גם מקרי הכאבים והמחלות המאפיינים סביבת עבודה זו.

מה זה?

העבודה מול מחשב דורשת מיקוד שכלי וגופני ומאמץ רב. לאחר שעות עבודה רבות, בעיקר כשהישיבה אינה נכונה - גב כפוף, כתפיים מורמות ויד מקובעת על העכבר - נגרם כאב ונזקים נוספים.

ממה זה נגרם?

בדרך כלל שעות העבודה מול המחשב רבות מדי, הישיבה נמוכה מדי, המקלדת גבוהה מדי, הכיסא לא תמיד מותאם לישיבה ממושכת ולעיתים גם התאורה בחדר לא מספקת וגורמת לעיניים להתאמץ יתר על המידה. מי שיושבים מול מחשב שאינו נמצא מולם אלא בצד השולחן, נוטים לכוון אליו את הראש ימינה או שמאלה וגורמים למאמץ חד־צדדי. גם היד המתפעלת את העכבר עלולה לגרום למתח בשרירי היד, הצוואר, הראש והשכמות, לגרור חוסר איזון בצד אחד של הגוף – ומכאן, הדרך לכאבי גב וגוף קצרה.

מהם התסמינים של נזקי המחשב?

עיניים - כאבי עיניים, יובש בעיניים ועקצוצים, כתוצאה מהמאמץ של העיניים להתמקד.

ראש - כאבי ראש, סחרחורות, מתיחות בצוואר, בכתפיים ובשכמות. גם זה כתוצאה של מאמץ העיניים ושל ניסיון של הראש להמשיך ולהחזיק את עצמו ישר.

גב - חוליות עמוד השדרה העליונות, ובמיוחד "אטלס", החוליה העליונה בעמוד השדרה המצויה מתחת לראש שאמורה במצב נורמלי להיות אופקית לקרקע כדי לאזן את הגוף. כשהישיבה לא נכונה או הראש מוסט למטה, למעלה או לאחד הצדדים, אפילו סטייה קלה של החוליה שתתבטא בחצי מ"מ, תשבש את האיזון ואת היציבה, תגרום לעוקם ולכאבים בגב, באגן, ברגליים ובברכיים.

איברים פנימיים - המתח על השרירים ועל השלד יוצר לחץ גם על כלי הדם. שימוש לא נכון בעכבר, מפעיל לחץ על הזרוע ועל כלי דם העולים מכף היד אל הראש ומתפצלים ללב. זרימת הדם מואטת, ועלולה לגרום לתחושה של נימול בידיים ובצוואר. הנשימה אף היא מואטת, גורמת עייפות וחוסר אנרגיה. הלחץ המאט את זרימת הדם, פוגע בתפקוד מערכת העיכול ועלול לפגוע בפעילות ההורמונלית ובתפקוד המוח.

התקרחות - חוקרים סבורים כיום שאפילו ההתקרחות המואצת בקרב גברים רבים היא תולדה של חוסר איזון: כשאגן לא נמצא בזווית הנכונה מתחת לחוליית האטלס, נוצר לחץ על בלוטת יותרת המוח אשר יוצר חוסר איזון הורמונאלי.

מהו הטיפול הקונבנציונלי?

ניתן לטפטף טיפות עיניים, ובכאבים השונים ניתן לטפל במשככי כאבים או בנוגדי דלקת. אולם, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הנזקים הבריאותיים שגורמת הישיבה מול המחשב, היא המניעה שלהם. הטיפים המובאים מטה למניעה מומלצים גם על ידי רופאים מערביים.

מהו הטיפול המשלים המתאים ביותר למניעת תופעה זו?

שיעורי פלדנקרייז מלמדים איך להפעיל נכון את הגוף. ראשית מלמד המטפל לערוך הפרדה מחשבתית בין העיניים ליתר חלקי הגוף. אדם שאינו מיומן מפעיל בעת עבודה מול מחשב את כל הגוף, מאמץ אותו ללא כל צורך ומביא ללחץ ולכאבים מיותרים. כך גם בעת העבודה עם העכבר. כשכל המחשבה מתנקזת אל האצבע, נוצר סביב פרק כף היד מתח רב, שעובר מהיד אל הכתף, אל הגב וכך הלאה.

אם הישיבה גורמת כאבי עיניים, כאבי אגן או רגליים, ילמד המטופל לשבת נכון, לארגן אחרת את סביבת העבודה על מנת להיטיב עם הגב, להרגיש את חוליות הגב והצוואר, להוריד את הלחץ מהעיניים וכדומה... המטופל ילמד לנשום נכון ולהתייחס לתנועות ולפעולות שהוא עושה בעת השימוש בגוף, לא כאל אוסף של תנועות שאין מאחוריהן מחשבה, אלא כאל תנועות מודעות ונינוחות, שיביאו לו הקלה הן בעבודה מול מחשב והן ביתר תחומי החיים.

טיפול בדיקור הוא תשובה משלימה טובה לפלדנקרייז. הדיקור מטפל ראשית בבעיה גופנית ברמה האנרגטית, אחרי כן באיבר מסוים חלש או פגוע, ולבסוף – בשלד. כיוון שרוב בני האדם סובלים מסטיות במבנה השלד בעקבות יציבה לא נכונה, מפגעים או מחלות, הדיקור משפר את מצב האיברים דרך הזרימה האנרגטית בגוף, ותורם לתחושה טובה ולריפוי טוב יותר.

מה קודם למה– דיקור או פלדנקרייז? תלוי במטופל. לעיתים כאבי הגוף נובעים מחולשה אנרגטית – הכבד מוחלש וגורר כאבי עיניים ובעיות בראייה, הטחול לא מתפקד כהלכה וגורם חולשה כללית ועייפות. כיוון שמערכות הגוף – השרירים, השלד, הדם והאיברים - קשורים ומושפעים זה מזה, יש לבחון את מצבו של המטופל: אם הוא חלש גופנית, מומלץ להתחיל בטיפול בדיקור, לשחרר את השרירים כדי לשחרר גם את זרימת האנרגיה והדם, לחזק אותו, לשחרר בעיות נוירולוגיות ורק אחרי כן ללמד אותו שיטות ליציבה נכונה. אם הוא לא מאורגן תנועתית אבל בריא, אפשר להתחיל בלימוד יציבה וישיבה נכונה מול המחשב.

כמה זמן נמשך הטיפול?

טיפול נמשך כ־45 דקות. לטיפול בכאבי גב שהם תוצאה של נזקי מחשב מומלץ לקחת בממוצע 7-8 שיעורים פרטיים של פלדנקרייז, ואז לעבור לקבוצה. הסיבה: גם אם יש שיפור בכאבי גב, זה לא אומר שהגוף הפנים את התנועה וההרגלים השתנו. טיפול זה אינו כואב ואין לו תופעות לוואי.

איזה מידע חשוב למסור למטפל בפגישה הראשונה?

חשוב לדווח למטפל פרטים על סיבת הפנייה, כמה זמן סובלים מהמצב, האם היו בעבר חבלות בגוף או כאבים אחרים, האם המטופל עבר ניתוחים בעבר והאם הוא לוקח תרופות.

מתי מרגישים שיפור במצב?

שיפור יכול להיות מורגש כבר מהשיעור הראשון. אם באים בשלב מוקדם של הכאב, הוא יכול לחלוף ב-2-3 שיעורים. אם הכאב כרוני ואופן התנועה השתנה כתוצאה מכך באופן משמעותי יהיה צורך ב- 10-12 שיעורים. גם אם הכאב חולף, אין זה אומר שהמצב בהכרח השתפר. אם הגוף טרם הפנים את הארגון הנכון של התנועה, הכאב עלול לחזור.

האם הטיפול מתאים לילדים?

כל גיל הוא זמן טוב להתחיל לפתח מודעות לגוף.ילדים שהופכים למבוגרים מודעים, יודעים להשתמש בגופם טוב יותר. הם גדלים להיות אנשים גמישים, נינוחים, חיוניים וספורטיביים, ללא צורך באביזרים כמו מדרסים, גבס או מכשירי הליכה.

למי הטיפול לא מתאים
?

הטיפול מתאים לכולם, למעט אנשים שיש להם בעיות חמורות של עור. במקרה כזה הטיפול עלול לכאוב להם ויהיה בלתי אפשרי לנגוע באיבר הזקוק לשיפור התנועה.

האם ניתן למנוע את נזקי המחשב?

ודאי. לפניכם כמה טיפים לישיבה נכונה שיחסכו מכם את הכאבים:

  • הקפידו שהמקלדת תהיה בגובה נכון (נמוך מבית החזה) כדי להקטין מאמץ על הידיים. אין גובה קבוע – הקריטריון הוא שהכתפיים לא יורמו לכיוון האוזניים ושהידיים יישארו משוחררות ורפויות.
  • העיניים צריכות להישיר מבט אל המסך בגובה נכון (לא גבוה מדי ולא נמוך מדי), באופן שבו הראש והצוואר לא ירכנו קדימה, ולא תהיה תחושה של התאמצות. מדי פעם הסיטו את המבט לכיוונים אחרים כדי לשחרר את העיניים ממיקוד יתר. עשו עם העיניים תנועות עיגול – למעלה, הצידה, למטה ולמרכז.
  • הרגליים צריכות להיות מונחות על הרצפה, בנוחות. הברכיים – בקו ישר עם האגן.
  • הגוף צריך להרגיש נוח, למניעת לחץ ולנשימה טובה. נשמו נשימה עמוקה, ובדקו האם אתם חשים בנוח.
  • קומו מדי פעם מהכיסא, והתהלכו בחדר.
  • שחררו מדי פעם את פרק היד, בעיקר את היד העובדת עם העכבר. מתחו את האצבעות, עשו תנועות ארוכות.
  • בעמידה בפיסוק ברוחב הכתפיים הביטו על יד ימין, עשו סיבוב גדול עם היד כשהיא צמודה לגוף, ולוו אותה במבטכם מעל הראש, אל התקרה, לאחור וחזרה למקומה. כעת עשו את הסיבוב לצד השני – כשאתם מסתכלים כל הזמן על היד. חזרו על הפעולה עם היד השנייה.

כותב המאמר הוא אמנון דוייב, מורה לשיטת פלדנקרייז ומטפל בדיקור סיני ויפני ברשת מרפאות "כללית רפואה משלימה".
 
 
Image courtesy of by Ambro http://www.freedigitalphotos.net/
 
 
חופית שטרן אריאלי

תגיות: שיטת פלדנקרייז
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה