אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
פרופ' משה שטרנפלד
רפואה סינית מסורתית.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) רפואה משלימה > רפואה משלימה - נטורופתיה לילדים

בריאות ילדים בשיטת הנטורופתיה


עינת בודנשטיין / 24.10.12
כיצד תגדלו ילדים בריאים על פי הנטורופתיה
 
כיצד נגדל ילדים בריאים? הנטורופתיה, שיטה המתבססת על יכולות הריפוי של הגוף ועל תזונה ואורח חיים בריא, גורסת שאם נדאג לילדינו לתזונה איכותית, לשעות שינה מספקות ולסדר יום נכון, הם יגדלו כילדים בריאים ושלווים ויצמחו להיות מבוגרים חסונים ומאושרים

עינת בודנשטיין, נטורופתית בכירה, רשת מרפאות כללית רפואה משלימה

"כי האדם עץ השדה" – ממש בדומה לצמח צעיר שמטפלים בו באהבה על מנת שיצמיח שורשים בריאים ויגדל להיות עץ עבות, כך גורסת הנטורופתיה – יש לטפל גם בילדים. הנטורופתיה היא שיטת טיפול משלימה, המתבססת על יכולות הריפוי של הגוף באמצעות תזונה נכונה ואורח חיים בריא. בדרך כלל, מתוודעים לשיטה אנשים בוגרים בעקבות בעיות בריאותיות שונות, אלא שככל שנתחיל במלאכה בגיל צעיר יותר – כך ייטב. על פי הנטורופתיה, ילדים קטנים הם "חומר גלם" נקי וטהור ומומלץ לעשות הכל על מנת לשמור עליהם ולהזין אותם בדברים טובים ככל האפשר, כדי שיגדלו להיות מבוגרים חיוניים וחסונים. לדוגמה, בגילאים צעירים הריאות נקיות והכבד והטחול המשמשים לניקוי הגוף עדיין קטנים ונקיים יחסית מרעלים. שימור של אלה בצורה מיטבית, יאפשר לילד לצמוח ולהיות מבוגר בריא וחזק יותר.

כך תגדלו ילדים בריאים על פי הנטורופתיה:

חשיבותם של גבולות ברורים:
אורח חיים נכון מתחיל בקביעת גבולות, הרגלים וסדר יום קבוע. ילדים ללא גבולות או חיים מסודרים, חשים פחות בטוחים במרחב, ולכן, אל תחששו לקבוע להם את סדר היום. הקפידו על שעות משחק קבועות, על זמן קצוב לצפייה בטלוויזיה, על חוגים (לא יותר מדי), על שעת סידור החדר, על שעת מקלחת קבועה, על שעת סיפור והשכבה לישון וכדומה. עשו זאת – והילד שלכם יגדל בנינוחות.
שינה:
בראי הנטורופתיה, שינה טובה מונעת מחלות ומסייעת לבריאות. חשוב שיהיו בבית הרגלים קבועים לגבי שעות השינה והערות, בהתאם לגיל הילד.

מנוחת צהרים: חשובה בעיקר לקטנים, ילדי הגן. אמהות שמונעות מהילד שינה בצהרים כי "הוא לא יישן בלילה" – טועות. ילדים עייפים, ניכרים בהתנהגות היפר-אקטיבית, נרגזת וקצרת רוח. ילדים שישנו דיים, מרוכזים ושלווים ויכולות החשיבה שלהם טובות. יש לכם בני נוער בבית? גם להם לא תזיק מנוחה קלה בצהרים.

שנת לילה: שינה נכונה וטובה מתחילה בשעות הערב ולא באמצע הלילה. עליה לכלול מספיק שעות כדי שהגוף "יתקן את עצמו" ויאושש את הגוף עבור היום למחרת.. כמו כן, ילדים עייפים מבלבלים בין עייפות ורעב ועלולים לסבול מהשמנה וחוסר ריכוז.

טיפ: אם עדיין חם לכם גם בסתיו, העדיפו מאווררי תקרה על מזגנים או פתחו חלון. עדיף שהילד ינשום אוויר "אמיתי" ולא את אוויר המזגן.

פעילות גופנית:
בניגוד לעבר, הילדים כיום מבלים שעות בישיבה מול המחשב והטלוויזיה ואינם פעילים גופנית. בנוסף, ילדים רבים שוהים בבית או בקניון במזגן ואינם נחשפים לאוויר ולשמש – מה שמחליש את המערכת החיסונית שלהם. חשוב שהילדים ישחקו בחול, ישחקו בכדור, יעיפו עפיפון, יזיעו וינקו מעצמם רעלים ועודף הורמונים (בגילאי הנוער), ינשמו, יעסקו בפעילות מחזקת לב- ריאות, יתלכלכו, ימתחו איברים, ילכו לחוגים ולבית הספר ברגל גם אם גשום – כך הם ייחשפו לשינויי מזג האוויר ויסתגלו אליהם. ברמה הנפשית והרגשית - הילדים כיום פחות יודעים להתמודד עם זיהוי רגשות או הבעות פנים. הכישורים החברתיים שלהם נחלשים, הם נוהגים באלימות וחוסר סבלנות כלפי האחר. אדרבא, קחו אותם החוצה לגינה ולחצרות, כדי שילמדו לחשוב ביחד, להתווכח ולהתמקח, לדבר האחד עם השני, לעבוד בצוות, להתלכלך, למעוד ולקבל מכה לפעמים, ועוד.

תזונה:

  • העניקו לילדיכם תזונה בריאה המבוססת על חומרי גלם טריים. ילדים שתזונתם מבוססת על אוכל מתועש ומעובד נוטים להתבגר מינית מוקדם מהרצוי, לפתח אלרגיות, אטופיק דרמטיטיס (אלרגיה של העור), אסטמה, עצירות ושלשול. הילדים שלכם סובלים מאחד מאלה או יותר? כנראה שהם אוכלים תזונה שאינה מתאימה להם ומומלץ להגיע עימם לקבלת ייעוץ תזונתי שיקל עליהם וייטיב עימם. ילדים שאוכלים יותר ירקות ופירות ופחות צבעי מאכל וסוכרים הם ילדים שהמערכת החיסונית שלהם חזקה, פחות עצבניים ויותר רגועים. מחקרים מצאו כי עודף סוכרים, "מתדלק" את הגוף ומעודד בעיות קשב וריכוז.
  • כשהילד מגיע הביתה בצהרים מבית הספר – חשוב שיחכה לו אוכל מבושל ונגיש, חם וטרי ויפה לעין. זכרו: כשאין אוכל מבושל, פירות וירקות, הם פותחים את מגירת הממתקים.
  • הכינו עם הילדים קלסר של מתכונים אהובים, הכינו מדי יום מנה שילד אחר אוהב, ותחשפו אותם למתכונים מגוונים. אפשרו גם להם לבשל איתכם או להכין מנות קלות הכנה ובריאות.
  • יוצאים לגינה? קחו פירות וירקות, פריכיות. אפשר שמדי פעם הם יאכלו ארטיק או חטיף, אבל הקפידו שהדבר יקרה אחת לזמן מה ושבבית, התזונה תהיה בריאה. אל תחשפו אותם לסוכר מתוך רחמים ("לכל הילדים יש ממתק וגם הוא רוצה"). הכבד שלהם נקי? שמרו עליו!. ילדים הנמנעים מסוכר מפתחים את הטעמים האמיתיים של המזון.
  • איכלו לפחות ארוחה משפחתית אחת במהלך היום. בארוחה זו הקפידו על מזון ביתי ונהלו שיחה על עולמו של ילדכם. ותרו על הטלפונים הניידים, על המחשב ועל הטלוויזיה. כך תלמדו אותם לאכול לאט ונכון, ליהנות מאוכל "אמיתי" ולתת מקום למשפחה בחייהם – דבר שייקחו לבגרותם.
  • צמחי מרפא: ילדכם סובל מצינון? אפשר לסייע לו באמצעות צמחים כמו אסטרגלוס שנחשב לג'ינסנג של הילדים או אבץ למציצה במקרי דלקות גרון. כדי להימנע מהתקררות, הקפידו בחורף על לבוש חם ומזונות מחממים – פשטידות, מוקפצים, מרקים.

מה נאכל? תפריט לדוגמה:

בוקר: לא כל הילדים אוהבים לאכול מוקדם. גם אם ארוחת הבוקר הראשונה תהיה ב-10:00 בבוקר, זה תקין. ארוחת בוקר טובה יכולה לכלול פירות המתעכלים מצוין בבוקר ומכילים פחמימה זמינה וויטמינים, פריכיות עם טחינה או פרוסת לחם מלא עם אבוקדו. מי שלא אוכלים בבוקר, רצוי שישתו תה צמחים פושר.

לבית הספר או לגן: הכינו להם כריכים מלחם מלא וממרח עדשים או ממרח חומוס ביתי, ממרח עגבניות ואבוקדו, ביצה וטונה, טחינה עם דבש או רק טחינה, ממרחי פסטו או טופו. הוסיפו קופסה קטנה של ירקות ו– 2 פירות לפחות, וותרו על חטיפים קנויים. לילדים שלומדים עד שעות מאוחרות, הוסיפו כריך או פרי נוסף. ציידו אותם במים או תה צמחים.

ארוחת צהרים: נסו להתחיל עם סלט ירקות טרי. אם זה מתאפשר - הכינו להם את הסלט כשהם מגיעים הביתה, ובעודם אוכלים את זה – הכינו את יתר הארוחה. הסלט יעניק להם סיבים תזונתיים ושפע של בריאות. לאחר מכן, הגישו להם מנה המורכבת משליש פחמימה, שליש חלבון ושליש ירקות מבושלים. אפשר לכלול בתפריט דגנים, קטניות, ירקות מוקפצים (האוצרים בתוכם אנרגיה מחממת וטובה) וטופו, דג בתנור, פשטידות, קציצות ירק אפויות וכדומה. העדיפו מזון מהצומח על מזון מהחי.

ארוחות ביניים: אחר הצהרים, הכינו להם צלחת פירות העונה, שטופים וחתוכים. היא תתרוקן במהירות, זה בדוק.

ארוחת ערב: מומלץ שתהיה קלה לעיכול ותכלול משהו חם - מרק, מעט אורז, בטטות, ירקות מאודים, פשטידות על בסיס ירקות. ותרו לפני השינה על חלבון מהחי ועל פירות.
 
ימימה שטרן

תגיות: רפואה משלימה, נטורופתיה
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
תגובה לכתבה  
 
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
 
  תגובות  
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה