אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

(אנציקלופדיה) הרגלים מזיקים > גמילה מעישון

דרכים לגמילה מעישון


שירלי קטרון / 14.5.12
דרכים לגמילה מעישון ובנוסף, שמירה על תזונה נכונה בתהליך הגמילה

ב – 31 במאי מציין ארגון הבריאות העולמי "יום ללא עישון". מטרתו של יום זה היא להעלות לסדר היום העולמי את ההשלכות של תופעת העישון ולהגביר את המודעות למניעת תמותה ותחלואה ממחלות הנגרמות בעקבות עישון טבק.

רשת סופר-פארם, מציעה בעזרת הדיאטנית והרוקחת שירלי קטרון דרכים לגמילה מעישון וטיפים לתזונה נכונה בתהליך הגמילה:

  1. מדבקות לגמילה מעישון - מדובר במדבקות המכילות ניקוטין בשלוש רמות ריכוז. יש להדביק מדי יום מדבקה באזור מוסתר מהשמש לדוגמה בגב התחתון, מאחורי הירך וכן הלאה. המדבקה למעשה מחדירה לגוף את הניקוטין שחסר לו בתהליך הגמילה. את המדבקה בוחרים לפי ריכוז הניקוטין שבה ובהתאם לכמות הסיגריות שמעשנים מידי יום. נגמלים שמעשנים 20 סיגריות ומעלה ביום צריכים להתחיל מהשלב הראשון בו ריכוז הניקוטין גבוה וכעבור שלושה שבועות בממוצע לעבור לשלב השני בו ריכוז הניקוטין נמוך יותר ובחלוף כשלושה שבועות נוספים להתחיל את השלב השלישי והאחרון שבו ישנו ריכוז ניקוטין מועט. נגמלים שמעשנים פחות מ- 20 סיגריות ביום יכולים להתחיל ישר מהשלב השני ואז לעבור לשלישי. המעבר משלב לשלב יכול להתקצר או להתארך מעבר לשלושה שבועות בהתאם לירידה בצורך בניקוטין. למעשנים שבכל זאת זקוקים לסיגריה בתהליך מומלץ להסיר את המדבקה ולהחזירה בתום העישון, כיוון שהמדבקה שמחדירה ניקוטין לגוף תמשיך לפעול במקביל לניקוטין שחודר דרך הסיגריה.  
  2. מסטיקים המכילים ניקוטין - בדומה למדבקות גם המסטיקים נותנים פתרון לצורך של המעשנים בניקוטין. אין מדובר במסטיק רגיל, אלא במסטיק שיש ללעוס לאט ובהתאם לצורך בניקוטין. בכל לעיסה המסטיק משחרר ניקוטין ולכן יש להשאירו בחניכיים ומידי פעם ללעוס. בנוסף, המסטיק פותר את הצורך של הנגמל להכניס דבר מה לפה. לצד המסטיקים ישנן גם לכסניות מציצה שפועלות באותו עיקרון.
  3. סיגריות פלסטיק - סיגריות אלה אינן מפרישות ניקוטין, הם בטעם מנטה ומטרתן העיקרית לתת מענה לצורך הפסיכולוגי והחברתי של להחזיק סיגריה ביד ולהכניסה לפה, אך אינן מפרישות ניקוטין, אלא טעם מנטה.
  4. תרופות מרשם: צ'מפיק וזייבן - תרופות אלו מנטרלות את הצורך בסיגריה ובניקוטין. בנוסף על כך הצמפיק מפחיתה את תחושת ההנאה שבעישון ואילו הזייבן מסייעת בטיפול בתופעות הלוואי שנגרמות עקב הפסקת עישון, דוגמת: רעב, עצירות, כאבי ראש ועוד. את שתי התרופות יש ליטול בהדרגה, תחילה כדור אחד ביום ובשלב מתקדם יותר פעמיים ביום. משך הטיפול בתרופות עד לגמילה הרצויה עומד על 12 שבועות. כדורים אלו גורמים לעיתים לנדודי שינה, ולכן מומלץ לקחת אותם בבוקר ובצהריים ולא לפני השינה. כאמור לשימוש בתרופות אלו יש להיוועץ עם הרופא המטפל.

טיפים לתזונה נכונה בתהליך הגמילה מעישון סיגריות:

אחד החששות של מעשנים מהפסקת עישון הוא השמנה. כגון: עצירות, עצבנות, רעב, נדודי שינה, סטרס, כאבי ראש ועוד. הניקוטין למעשה הוא חומר מדכא תאבון ומשבש את חוש טעם, לכן המעשן שמפסיק לצרוך אותו, חש לפתע תחושות רעב שאינו מכיר. את הרעב וחלק מהתופעות הרבות ניתן לפתור באמצעות מספר טיפים ושילוב של תפריט הכולל תזונה מאוזנת:

  1. דיאטה? לאו דווקא עכשיו - גמילה מעישון הינה תהליך ארוך המצריך כוחות נפשיים בדומה לתהליך הרזייה. לכן היו גמישים עם עצמכם וקבלו את העובדה שבעקבות הפסקת העישון תתיכן עלייה קלה במשקל. וודאי אל תתחילו בדיאטה.

2. לשבור הרגלים- עישון סיגריה קורה בדרך כלל בזמנים וסיטואציות קבועות, למשל עם שתיית הקפה בבוקר, אחרי ארוחה דשנה ועוד. זהו את הרגעים שמועדים לפורענות ונסו באמצעים כמו לעיסת מסטיק או סוכרייה לענות על הצורך של היד והפה להחזיק ולאכול משהו וכך לא תתפתו לאכול כמויות גדולות .

3. שמירה על תחושת שובע לאורך זמן: מומלץ לאכול מספר ארוחות במהלך היום; 3 ארוחות עיקריות - בוקר, צהריים וערב ו-2 ארוחות ביניים. כאשר כמות הקלוריות נפרשת על פני מספר רב של ארוחות, הגוף מתמודד עם המזון בצורה יעילה ולא אוגר אותו.

4. אוכל דל שומן, אך עשיר בסיבים תזונתיים: העדיפו מוצרים המכילים יותר סיבים תזונתיים, אשר מסייעים בזירוז חילוף החומרים ויוצרים תחושת שובע לאורך זמן.

5. פירות: הן תחליף מצוין לצורך במתוק, אך עם זאת רצוי להגביל את הצריכה למקסימום שני פירות ביום, שכן הם מכילים רמה גבוהה מאוד של סוכרים.

6. מים והרבה: חשוב להקפיד על שתייה מרובה עם עדיפות מובהקת למים. הרבה אנשים מתקשים לשתות מים משום שהתרגלו לשתייה מתוקה, לפיכך הטיפ הוא לקחת איתכם בקבוק של ליטר וחצי ולהתייחס לשתיה כמטרה שיש להשיגה במהלך היום.

7. פעילות גופנית: לכולם ידוע שפעילות גופנית מסייעת בשמירה על המשקל. עם זאת, מרבית האנשים שאינם עוסקים בספורט באופן קבוע מתקשים להתרגל לכך. לכן מומלץ לבחור אלטרנטיבה נוחה: גם טיול בטבע עם המשפחה, עלייה במדרגות במקום במעלית, לקיחת הילד לגן ברגל, הליכה בפארק עם בן/בת הזוג יכולים להוות תחליף התחלתי מצוין לפעילות גופנית.
 
מאת שירלי קטרון, רוקחת ודיאטנית בסופר- פארם
 

ליבי פלקס שלום ת"א


תגיות: גמילה מעישון, הפסקת עישון, מדבקות לגמילה מעישון, מסטיקים המכילים ניקוטין, סיגריות פלסטיק
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה