אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים > טיפול ומניעת תחלואת חורף בקרב ספורטאים

טיפול ומניעת תחלואת חורף בקרב ספורטאים


7.12.10
כיצד לצלוח את החורף בשלום - טיפים לספורטאים
  •  ממחקר שנערך בביה"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים בתל השומר ומהמרכז הרפואי "הדסה", אשר בוצע בקרב שחיינים צעירים ופורסם לאחרונה, נמצא כי תוספת ויטמין C לשחיינים הפחיתה את חומרת הזיהומים הנשימתיים ואת משכם.
  •  מחקר נוסף מצא חסר בויטמין D בקרב 74% מספורטאים צעירים, הדבר נכון בעיקר בעונת החורף.

ספורט הינו סמל הבריאות. עם זאת, פעילות גופנית מאומצת – אשר טובה מאוד לשיפור הכושר ולצמצום הסיכון למגוון עצום של מחלות כרוניות - טומנת בחובה אי-אילו "תופעות לוואי". מעבר לסיכון המוכר לפציעות, נמצא כי פעילות מאומצת פוגעת בתפקוד מערכת החיסון, ומגבירה את הסיכון לזיהומים נשימתיים. מעניין, כי הסיכון מוגבר עוד יותר בקרב שחיינים.

למרות הפיתוחים הרפואיים המתקדמים, דרכי המניעה והטיפול התרופתי בשפעת ובנגיפים נשימתיים דומים אינן מספקות, ולכן הנטל הרפואי והכלכלי הנגרמים כתוצאה ממחלות אלו רב עד מאוד. בספורטאי תחרותי, מחלה שכזו בסמוך לתחרות חשובה, או במהלך תקופת אימונים, יכולה לגרום לפגיעה משמעותית בקידום המקצועי.

תוספי תזונה רבים נבדקו כאמצעי אפשרי להפחתת הסיכון לזיהומים נשימתיים, הן בקרב האוכלוסייה הכללית והן בקרב ספורטאים – אך לרוב ללא הועיל.

מחקר שנערך בישראל ע"י חוקרים מבית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים בתל השומר ומהמרכז הרפואי "הדסה", אשר בוצע בקרב שחיינים צעירים ופורסם לאחרונה, נמצא כי תוספת ויטמין C לשחיינים הפחיתה את חומרת הזיהומים הנשימתיים ואת משכם – אם כי הדבר נצפה בקרב בנים בלבד ולא הבנות. הדבר מעלה את האפשרות כי תוסף תזונה ותיק זה, אם כי אינו מועיל באופן משמעותי לאוכלוסיה הכללית, עשוי לסייע במניעת מחלות לחלק מהספורטאים.

ויטמין נוסף אשר יתכן וקשור לזיהומים נשימתיים הינו ויטמין D. מחקרים מהשנים האחרונות מעידים על שכיחות גבוהה מאוד של מחסור בויטמין זה, הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים. ממחקרים שנערכו בישראל ע"י חוקרים מבית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים בתל השומר ומהמרכז הרפואי "הדסה", נמצא חוסר בקרב 100% מרקדניות בלט ונערות צעירות מאזור חיפה, ובקרב 74% מספורטאים צעירים ממגוון ענפים. חשו בלציין כי בתקופות החורף, ובענפי ספורט בהם האימונים מתבצעים בתוך אולמות – המחסור היה רב יותר. במהלך החורף הקרוב יתבצע על ידי קבוצה זו מחקר אשר נועד לבחון באם תוספת ויטמין D אכן יכולה למנוע את שכיחות הזיהומים הללו וחומרתם.

עד אשר יתגלו דרכים יעילות לצמצום תחלואת החורף בקרב ספורטאים תחרותיים וחובבים כאחד,

להלן כמה טיפים לצמצום הסיכון באוכלוסיה זו:

· להתחסן כנגד שפעת עונתית

· לצמצם מגע עם אנשים חולים

· לשמור על היגיינת ידיים

· לא לשתות מבקבוקים משותפים

· לישון מספיק – לפחות 9 שעות בלילה לנוער ו-7 שעות למבוגרים

· תזכורת - אין לבצע מאמץ גופני בעת מחלת חום!


טיפים בנושא תזונה לספורטאים:

· יש לצרוך תזונת ספורט מאוזנת, מגוונת ובכמות מספקת. גם מערכת החיסון צריכה לאכול..

· יש לוודא צריכה מספקת של פחמימות – לפני אימונים, במהלכם ואחריהם לפי הצורך

· יש לוודא שתיה מספקת

· יש לצרוך מגוון של ירקות ופירות לשם הגברת כמויות נוגדי החמצון בגוף.

· יתכן וישנו תפקיד מגן לצריכת ויטמין C במינון של 1 גרם ביממה – התיסוף בהמלצת תזונאית ספורט/ רופא ספורט

· יתכן וישנו תפקיד מגן לויטמין D – יש לוודא רמות תקינות בדם על ידי הרופא המטפל

מאת: ד"ר גל דובנוב-רז, מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט,מרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא,ביה"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים, בתל השומר


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה