אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

מצב רוח וויטמינים – איך זה קשור?


17.03.10
מחסור בוויטמינים ובמינרלים עלול להשפיע בצורה משמעותית על פעילות המוח, וכהמשך ישיר לכך על מצב רוחנו

בשנים האחרונות הולך ומתחוור הקשר שבין תזונה, ויטמינים ומצב הרוח. מחסור בוויטמינים ובמינרלים עלול להשפיע בצורה משמעותית על פעילות המוח, וכהמשך ישיר לכך על מצב רוחנו. רמתם של הויטמינים והמינראלים בגופנו קשורה קשר הדוק לאיכות המזון שאנו צורכים.

אז גם אם אתם נחשבים לאנשים שמחים ואופטימים, הטורחים להצחיק את הסובבים אותם בכל הזדמנות ולהוות מסמר הערב בכל אולם אירועים, אולי גם אתם מרגישים לפעמים "נפילת מתח" אנרגטית, מועקה ודכדוך. יכול מאוד להיות שחסר לכם איזה ויטמין.

פעילות לקויה של הנירו-טרנסמיטורים

האחראים לוויסות מצבי הרוח, החרדות, התגובה לכאב ויכולות הלמידה שלנו, הם המוליכים העצביים במוח -הנוירו – טרנסמיטורים. חלקם, מופעלים על ידי הויטמינים והמינראלים. צריכה בלתי מספקת של ויטמינים ומינרלים עלולה לגרום לחוסר איזון בפעולתם של הנירו-טרנסמיטורים ולהשפיע על מצבי הרוח. אפשר לשפר את המצב על ידי צריכת מזונות המכילים ויטמינים אלה וכן לקחת אותם כתוספי מזון.

איזה ויטמינים נחשבים לבעל השפעה על מצב הרוח?

B1 (יאמין) חוסר בויטמין זה גורם להפרעות מוחיות ועצביות הכוללות תשישות, חוסר תאבון, בלבול, תחושת עקצוץ בידיים וברגליים, איבוד זיכרון, חוסר יציבות רגשית, עצבנות, אגרסיביות וכן דיכאון ופגיעה בריכוז. ויטמין זה מצוי בדגנים ובקטניות מלאים, אגוזים, נבט חיטה ובשר אדום.

B2 (ריבופלאוין) מחסור בוויטמין זה עלול להביא לדיכאון, היסטריה או עייפות, העלולים להופיע במקרים של חוסר חמור בוויטמין B2. למעשה, כרבע מכלל החולים המאובחנים כסובלים מדיכאון, מתגלים כסובלים ממחסור בוויטמין זה. רמות נמוכות של ויטמין B2 אינן מופיעות לבדן ומלוות בדרך-כלל בחוסר בוויטמינים B6 ויטמין B12 וכן בחוסר בניאצין. ויטמין B2 נמצא בדגנים וקטניות מלאים, ביצים, אגוזים, פירות ומוצרי חלב.

) B3ניאצין) חוסר בויטמין זה עלול לגרום למספר הפרעות התנהגותיות או לשינוי מצב הרוח. בין היתר תופעות כגון: דיכאון, שיטיון (דמנציה) דיס-אוריינטציה (חוסר התמצאות), עצבנות, נדודי שינה, פגיעה בזיכרון וחוסר יציבות רגשית. חוסר בניאצין מלווה בדרך כלל בחוסרים בוויטמינים נוספים אחרים. ויטמין B3 נמצא בבשר אדום, עוף, ביצים, דגנים וקטניות מלאים.

B6 לוויטמין זה זיקה ישירה להפרעות מצב רוח. צריכת ויטמין זה חיונית להתפתחותה ולתפקודה התקין של מערכת העצבים המרכזית. חוסרים בוויטמין זה גורמים לירידה ביצורם ובפעילותם של מספר מוליכים עצביים, הגורמת לתופעות כדיכאון, נדודי שינה, בלבול, עצבנות ומתח. הוכח שמתן ויטמין זה השפיע לטובה על חולי סכיזופרניה. הוא נמצא בבשר אדום, ביצים, עוף, דגים, ביצים ובדגנים מלאים.

B12 ויטמין החיוני לצמיחה ולהתפתחות, ליצירת תאי דם, ולפעילות תקינה של מערכת העצבים. מחסור בו עשוי לגרום לאנמיה, תשישות, מצבי רוח משתנים, סחרחורות וחוסר ריכוז. במחסור עמוק עלולים להיווצר נזקים נוירולוגים קשים. מי שסובל ממחסור בוויטמין זה יכול לקבל זריקות או תוסף מזון בכמות גבוהה מאוד. ניתן למצוא ויטמין B12 בכבד, בשר, דגים, עוף וכן בחלב, ביצים ומוצרי חלב. טבעונים זקוקים לתוספי ויטמין B12 או למזונות מועשרים בוויטמין זה כמו דגני בוקר, מוצרי סויה וחטיפי אנרגיה.

ויטמין c רמות נמוכות של ויטמין זה מקושרת לדיכאון, בעוד שצריכה גבוהה ממנו תורמת לשיפור מצב הרוח, שיפור התפקוד המנטאלי והפחתת מצבי חרדה. ממחקרים מוקדמים עולה כי לויטמין C חשיבות כתוסף חיוני לטיפול בסכיזופרניה. מחסור בוויטמין זה המכונה "המרגיע הטבעי" עלול להוליך לתופעות דיכאוניות, היפוכונדריה ושינויים במצב הרוח. הוא נמצא בפלפל אדום, הדרים, קיווי ותות שדה.

החומצה הפולית המיטיבה עם הסובלים מדיכאון נמצאת בירקות ירוקים, ביצים, כבד ופטריות.

ויטמין D מיוצר בגוף כתוצאה מחשיפה לקרני השמש. חוסר בוויטמין D מביא לרככת העצמות והתדלדלות העצם, ומגדיל את הסיכוי לסבול מלחץ דם גבוה, סרטן, כאבים בשרירים ובשלד, דיכאון עונתי בחורף, חרדה, אובדן זיכרון וערפול מחשבתי. ויטמין D נמצא בשמן דגים, דגים מלוחים, סלמון, מקרל, סרדינים, טונה, ביצים וכבד בקר. במדינות מערביות רבות, שהשמש בהן במשורה מעשירים מוצרי חלב ודגני בוקר בוויטמין D.

אומגה 3 העשויה מחומצות שומן של דגי מעמקי מים קרים עוזרת לטיפול בדיכאון.

סלניום הוא מינרל הידוע כנוגד חמצון חשוב וקשור למצבי רוח. מתן תוספות של סלניום לאנשים המאובחנים כבעלי רמה נמוכה של סלניום (בייחוד קשישים), משפר משמעותית את מצב הרוח.

אי אפשר לומר בוודאות כי דיכאון וחרדות במצבי רוח אינם רק תוצאה של מחסור בוויטמינים. גורמים גנטיים ונסיבות החיים - שכידוע אינם רצופים בשמחות בגני אירועים ואושר על בסיס קבוע, עלולים להוות סיבות נוספות, אך אורח חיים בריא ותזונה נכונה עשירה בוויטמינים ובמינרלים יקלו בהחלט על ההתמודדות.

מאת: חוה רשף


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה