אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

כיצד לשמור על עצמך בגלישת סקי ולחזור הביתה בשלום


29.01.10
בכל שנה מגיעים לחדר מיון במרכז הרפואי זיו גולשים אשר נחבלו או ניזוקו במהלך יום הגלישה. גולשים ותיקים וחדשים חייבים להקפיד על מספר כללים לשמירה על הגוף לפני היציאה ליום גלישה

עם פתיחת אתר הסקי בחרמון מציין ד"ר אסא לב-אל, מנהל המחלקה האורטופדית במרכז הרפואי זיו: מדובר בענף ספורט מהנה מאוד אך גם מסוכן

ד"ר אסא לב-אל, מנהל המחלקה האורטופדית במרכז הרפואי זיו מדגיש, כי הקפדה על כללי מתיחה וחימום השרירים, טרום גלישה, יגבירו את הסיכויים לחזור הביתה ללא פגיעה חמורה.

על פי תחזיות מזג האוויר, ירד שלג בחרמון בימים האחרונים, ונפתח אתר הסקי בחרמון.

בכל שנה מגיעים לחדר מיון במרכז הרפואי זיו גולשים אשר נחבלו או ניזוקו במהלך יום הגלישה, ד"ר לב-אל אומר כי כולם, גולשים ותיקים וחדשים חייבים להקפיד על מספר כללים לשמירה על הגוף לפני היציאה ליום גלישה.

ד"ר לב-אל קורא לציבור הגולשים להגן על גופם מפני פציעות מיותרות במהלך יום הגלישה. ד"ר לב-אל מציין, כי הפציעות השכיחות במהלך הסקי הינם בעיקר כאבי שרירים, המוכרים יותר כ"התכווצות שרירים", המופיעים במהלך גלישת הסקי וגם אחרי יום הגלישה. כאבים אלו נוצרים פעמים רבות כאשר המאמץ הפיזי המבוצע גדול יותר מיכולת השרירים של הגולש, וכי על מנת למנוע כאבים אלו, צריך להתכונן היטב לקראת היציאה לסקי.

ד"ר לב-אל אומר, כי לפני כל יציאה ליום גלישה, חשוב ביותר להכין את הגוף לפעילות גופנית. יש לבצע מתיחות לשיפור הגמישות, בעיקר תרגילים שנועדו לחזק את שרירי הירך.

את החימום והמתיחות יש לערוך לפני נעילת הנעליים, ולהקפיד לא לצאת אל הקור כשהגוף קר. יש להסתפק בביצוע מאמצים המתאימים לרמת הגלישה והכושר האישי של הגולש. יש להקפיד כי אורך המגלש יותאם ליכולת הטכנית של הגולש, לגולשים מתחילים מומלץ להתחיל במגלשיים ארוכים שלא מגיעים למהירות גבוהה כמו מגלשיים קצרים.

בסוף יום הגלישה חשוב להקפיד לבצע סדרת תרגילי מתיחה ושחרור, כמו כן, מומלצת פעילות גופנית קלה כמו הליכה, אופני כושר ללא התנגדות או שחייה לא מאומצת על מנת לשחרר את השרירים.

ד"ר לב-אל מדגיש, כי פציעות בברכיים הן הנפוצות ביותר ובהן נזקים לרצועות הברך, "סימני פציעה של רצועות הברך הן שמיעת רעש של "פופ" בזמן הנפילה ונפיחות בברך המופיעה מייד לאחר מכן. אם מופיע אחד מהסימפטומים יש לדאוג לקבל עזרה רפואית מיידית!".

במידה והפציעה מתרחשת במדרון, יש לעצור את פעילות הסקי, ולדאוג להיבדק מייד על ידי רופא. חשוב לזכור כי פציעה בעייתית יכולה להפוך בקלות לפציעה חמורה אם לא אובחנה וטופלה בזמן!

לסובלים מבעיות ברכיים, ממליץ ד"ר לב-אל שימוש במגן ברכיים והקפדה על תוכנית אימונים מיוחדת שיכולים לעזור להקטין את הסיכוי לפציעות בהמשך.

פציעה נפוצה נוספת בקרב גולשי הסקי היא פריקת כתף, העלולה להיווצר בעת בלימה של נפילה או היתפסות במשהו תוך כדי המשך תנועת הגוף קדימה. מצב זה עשוי לגרום לראש עצם הזרוע לעזוב את המכתש בו היא נמצאת ו"לקפוץ" קדימה, תוך כדי פגיעה ברצועות שתפקידן למנוע זאת. במצב זה יש לקרוא לחילוץ מהר ככל האפשר. עד להגעת החילוץ יש להניח את היד בתנוחה הפחות כואבת עם תמיכה מרבית ככל שניתן. בכל מקרה, אחרי ההחזרה יש לקבע את הזרוע והאמה לגוף ע"י מתלה שינתן במרפאה.

לעיתים כדי להתגבר על הפציעה יש לעבור שיקום פיזיותרפיה מסיבי, כדי להחזיר את טווחי התנועה והכוח.

ובכל מקרה, מציין ד"ר לב-אל כי יש להצטייד בלבוש מתאים וחם, אשר גם בולם את עצמת הנפילה ומגן על הגוף מהתקררות.

במרכז רפואי זיו מאחלים גלישה נעימה ובטוחה!

אתר מרכז רפואי זיו - http://www.ziv.org.il/


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה