אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

צום – על מה ולמה?


19.11.09
מה ליהדות ולתזונה? לבד מההיבט הדתי העמוק של קביעת הצומות השונים, השכילה היהדות להבין כי אנו ניזונים יתר על המידה

היהדות היא תורת חיים למחזיקים בה. הבעיה שלנו שאנו נוהגים ככל העמים וטובעים בים הפיתויים הסובב אותנו. אנו נוהגים להגזים באוכל הן בכמויות והן במרכיבים. תוספי המזון שלנו אינם תבלינים או צמחים בריאים, הסוכר והמלח הם הכוכבים בתזונה השגרתית. המלח יכול להיות כתבלין או כמלח המגיע מאבקות מרק. בגין הסוכר והמלח אנו לא חשים בשובע הצפוי על פי כמויות המזון אותם אנו אוכלים. על כן אנו מרבים באכילה. האכילה נעשית בחיפזון יען כי יש במה לצפות ושמא נפסיד תוכנית טלביזיה או, העבודה מחייבת אותנו לאכול מזון מהיר ובחטף. אין עושר של סוגי אוכל ולא מרכיבי מזון. כמעט ולא נעזרים בתבלינים אלא מרבים להשתמש באבקות מרק המורכבות למעשה ממלח. אנו למעשה לוקים בתת-תזונה של תדרי התבלינים למיניהם. התדרים הללו חשובים לנו ביותר לשמירת הבריאות כי קלורית אין להם שום משמעות. עודף סוכרים כידוע גורם להשמנה וכמובן לסיכון במחלות נוספות כמו סוכרת למשל. עודף מלחים ידוע כגורם להשמנה ולאגירת נוזלים ובין היתר גורם לעליית לחץ דם על כל המשתמע מכך. אז מה ליהדות ולתזונה? לבד מההיבט הדתי העמוק של קביעת הצומות השונים, השכילה היהדות להבין כי אנו ניזונים יתר על המידה. חייבים ליצור איזון חוזר בגוף ואחת מן הדרכים הללו היא הצום. הגוף מנצל עודפים ומפנה את המיותר. כידוע, המזון יכול להוות את אחת מן הסיבות להצטברות רדיקלים חופשיים, להעלות את החומציות של הגוף ובכך להזקין את הגוף ואף לחשוף אותו למחלות מנוונות למיניהן.

היה רופא גרמני דגול בשם מאייר אשר הכיר בכך שמחלות רבות נגרמות בגין התזונה הקלוקלת. ( גם הרמב"ם אמר – "ורוב מחלות על שום אכילה לא נכונה או מאכלים לא טובים" ). באם נצליח להביא את האדם לדרגה בה הוא יאכל כיאות, יפנה את העודפים המערכות המורכבות של הגוף יתאוששו ובכך ימנעו מחלות והגוף גם יצליח לרפא לא מעט מחלות. בשיטה שלו מטפלים בצום, האדם לא אוכל ימים ארוכים ורק שותה ומסייע לכליות לפנות את חומרי הרעל שהצטברו בגוף. לאחר אותם ימים, הנעשים בהשגחה רפואית מלאה, מתחיל האדם ללמוד כיצד אוכלים. המנהג המערבי הוא לגרוס את האוכל ולא ללעוס אותו. אנו רגילים למזון מהיר וחפוז ואין לנו זמן פנוי ללעיסת המזון. מערכת העיכול צריכה להתמודד עם מזון לא לעוס ולהפיק ממנו את היסודות הנחוצים לו. זוהי עבודת פרך ולרוב הגוף עייף מרוב פעילות והיעילות לפעילות זו פוחתת עד כדי כך שאנו צורכים ויטמינים ומינרלים סינטטיים כדי לפצות על כך. למעשה הגוף לא מקבל ממוצר כימי את מה שהוא מקבל ומפיק ממזון טבעי. עם הזמן אנו ניזוקים יותר ויותר, מערכות נשחקות מהר מן המקובל והגוף אוגר רעלים ושומנים עד כדי מחלה. בהתחלת האכילה לאחר הצום, חייבים האנשים להרבות בלעיסה עד כדי כך שחשים במתיקות של הפחמימות שזהו טעמם הטבעי. אנו מתחילים לייצר את הרוק המסייע בעיכול, אנו לועסים את המזון כך שאנו מקילים על יתר מערכת העיכול בעבודתה וחשוב ביותר, אנו זקוקים להרבה פחות אוכל מהרגיל. אין לנו בעיות משקל עודף על המשתמע מכך. פינוי הרעלים מפנה את עודף החומציות ואנו נראים צעירים בהרבה וחשים כאילו והשלנו שנים מהגיל. האיזון של הגוף מביא לפתרונן של בעיות רבות ביותר.

מה הסינים הביאו לעולם בנושא הצום? מאד מעניין לדעת כי הסינים אינם צמים כלל. אין להם סיבה לצום. מבחינתם כאשר האדם אוכל נכון כל החיים לא יסבול ממחלות או בעיות. תפקיד הצום הוא , לפנות את החומרים המזיקים אשר הצטברו בגוף ובכך לאפשר לגוף לתפקד באופן חופשי. לא מוכר לי מהפילוסופיה הסינית את הצורך בצום. לא מטפלים בהפסקת אכילה ולו גם של ימים אחדים. כל האנרגיה מושקעת באיזון של זרימת האנרגיה, באספקת דם שוטפת ובתפקוד יעיל של האיברים. כאשר הכול נמצא בהרמוניה אזי אין לנו חשש מפני מחלות. הסינים נוהגים לאכול במידה הנכונה להם. הם אוכלים מרכיבי מזון רבים, בשלל צבעים ובמגוון של טעמים. בדרך זו אין חסר של צבעים שהם למעשה תדרים. הטעמים גם הם טעמים כמו גם מרכיבי המזון עצמם.

מהי הדרך הנכונה לבחור בה? אני מאמין כי ישנן דרכי טיפול וחיים רבים כל אחד בעצם בחירת הדרך בחר את המסלול המתאים לו. ניתן להשיג תוצאות מדהימות בדרכים השונות וכל אשר עלינו לעשות זה, להיות מוכנים לעשות את השינוי. הנכונות הזו מחייבת הרבה משאבים פנימיים אך לרוב התוצאה מצדיקה את ההשקעה. אני לא מכיר סתירות בין הגישות, נהפוך הוא, כל דרך תומכת בחברתה ויכולה להאיר ולסלול את הדרך לגישה האחרת. ומה על הצום? לעניות דעתי, מבחינה דתית אין לי התלבטויות ואיני יכול לפקפק או להתדיין על כך. בהיבט הרפואי, אני מניח כי הצום עושה לנו טוב ומאפשר לנו להמשיך באורח החיים אליו הורגלנו ולאורך דורות הלכנו בה. חייבים בתוך ההרגלים לעגל פינות ולהתאים לכל אחד את הדרך היותר נכונה ו/או מתאימה. שיהיה לכולנו צום קל ובריא ולמי שאסור לצום, שלא יתחבט בעקיפת האיסור כי זה יכול לגבות מחיר.
 
 

 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה