אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

תפסיקו לומר דיאטה!


13/11/2009
עשו זאת נכונה בלי מילים מפוצצות וזו כבר התחלה ואולי תגלו דרך חדשה!
   
כמה סוגי דיאטות הומלצו לכם ברבות השנים, וכמה דיאטות חדישות ואופנתיות צצות כל עשור. ולומר שם של דיאטה זו או אחרת נהיה משחק אופנתי אפילו יאפי משהו שאנשים נהנים להתפאר בו. נאמר שדווקא בעידן זה, בו אחוזי ההשמנה והסיכון שנובעים כתוצאה מאכילה לא נכונה ובייחוד של אוכל לא איכותי אלא מוכן, מעובד, קנוי ומלא תוספים, ודווקא בימים אלו כשאתם רוויים ידע ואפילו ניסיון של מספר שיטות, אולי הגיע הזמן לחזור אל השיטה של פעם. אולי גם זה סוג של אופנה לחזור ל"מה היה פעם". אולי תתפלאו לגלות, פעם בקופות החולים היה מחולק עלון קטנטן ודק שכלל מספר עמודים מצומצם ובו היו רק שני סוגי דיאטות ומספר מצומצם מאד של הנחיות לתפריט יומי.
אליי הגיע העלון הזה לאחר השלמת לימודי הדרכת עיצוב הגוף. בתור מי שתמיד התעניינה ועסקה בספורט ולאו דווקא בהמלצות לאכילה צמחונית, כי מה לעשות יצא שזן הבשר דווקא היה אצלי גולת הכותרת, וגם פסטות אם לומר את כל האמת עד סופה, הרי שמצאתי שאותה דיאטה ששיננתי כה רבות לאורך כל שנות הדרכה מול מאות מתאמנים ומתאמנות שאימנתי, נראה כי יש בדיאטה הזו קסם.
אולי תחשבו שזה מצחיק להעלות מן הכד את אלדין לאחר שישן למעלה משני עשורים במנורה, אבל גם היום מול סביבה של חברים ובני משפחה המתקשים למצוא איזון לכל נושא המשקל וגם לנוכח תופעות של סימפטומים כמו אלרגיות, התקפי מיגרנה, עייפות, חולשה לעיתים או חוסר חשק ורצון ליזום ולפעול ולעשות, נראה כי השיטה שאימצתי עובדת.
המורה שלי במדרשה בה למדתי הדרכת עיצוב הגוף, רופאה במקצועה שחיה שנים רבות בארצות הברית והרצתה על שיטות נפלאות שהיום כבר לא שומעים אודותם, אמרה דבר אחד שקנה אותי מיד. היא ספרה שכל בני משפחתה בעלי אחוזי שומן גבוהים מן המותר בסקלה של משקל אישי שלהם, וכי רק היא לא משנה את משקל הגוף שלה לאורך שנים.
למען האמת אני מעולם לא עשיתי דיאטה. לא נהגתי לפי משטר חריף בשום נושא אבל הרעיון והמילים של דיאטת הרזון המקורית תמיד היו איכשהו בתוך הידע האישי והמודעות. בני משפחתי מחולקים לבעלי משקל גבוה וגם לבעלי משקל נמוך או למען האמת, אלו שרזים במשפחה, נוהגים לעלות ולרדת מהמשקל שלהם לאורך השנים בקפיצות של קילוגרמים אחדים כל פעם.
לעלות או לרדת במשקל במספר קילוגרמים לאורך כל שנה אינו דבר חיובי לכשעצמו גם אם הגעתם למשקל היעד. בכלל עניין החיפוש והניסיון לרדת במשקל או העיסוק בכך כל הזמן וכל החיים הוא דבר מעייף לכשעצמו ואינו נכון בריאותית וגופנית כאחד.
עיקרי דיאטת הרזון כפי שנקראה בימים עברו הייתה בנויה משתי סוגי דיאטה: האחד אכילה של  1500 קלוריות ביום, וירידה איטית אך מאוזנת במשקל למספר שבועות עד להשגת המשקל הרצוי, לאחריה שמירה תקינה על המשקל על ידי אכילה של בין 1800-2500 קלוריות גג למבוגר ליום בהתאם לטבלת חישובי משקל על פי גובה וגיל.
דיאטת רזון קיצונית של השמנה גבוהה מאוד נחשבה לתפריט תזונה יומי שכלל 1200 קלוריות ביום.
מעולם לא צודדתי בדיאטת כסאח אלא בירידה מתונה.
מעולם לא סבלתי את המילה דיאטה.
אם ניסיתי למספר ימים "לעשות" דיאטה, הרגשתי והבאתי את עצמי לאכילה מרובה יותר או שהייתי מוטרדת בכלל מעצם הרעיון של לעשות דיאטה. פעם אחת עלה הרעיון בלבי "לעשות דיאטה" בזמן שהיה עליי להחילם מניתוח ולשכב בבית כמעט שנה ללא תזוזה רבה, עניין מתסכל ביותר.
אני שלאורך שנים אימנתי בהתלהבות, נפגעתי כתוצאה מאימון ספורט. זה לא מפתיע. כמעט כל מי שעסק אי פעם בספורט עבר את זה, אלא שהיה עליי לשבת בבית הרבה זמן. הרגליים שלי סירבו ללכת. שמו לי אלקטרודות חשמליות כדי להזיז את הרגליים ולקח הרבה זמן עד שהן חזרו לפעילות כמו פעם ואפילו יותר חזקות.
אל תטעו לחשוב שמדובר פה בספורטאית או דיאטות לספורטאים, זה לא אצלי, מאחר והעיסוק בספורט היה רק בשעות הערב המאוחרות או שעות הבוקר למספר פעמים בשבוע. נפגעתי כי החלפתי מספר מאמנים בתקופת שיא של הקיץ, וקרסתי בפרק זמן קצר מעודף אימון.
אם כך מה זה הדיאטה הזו שכולם כל כך טרודים בה?
למה אנחנו חייבים לומר את המילה הזו או להכניס לראש שלנו שעלינו "לעשות דיאטה"?
דיאטה בעיני זה פאסה.
אורח חיים של אוכל נכון, לאו דווקא צמחונות או טבעונות או דיאטה כזו או אחרת, או רק אורגני, בלי שום מילים מפוצצות ובלי שום שמות.
אנחנו חוזרים למנגנון הבסיסי של פעם כשעוד לא היה את כל השפע הזה במרכולים.
היה קל יותר לשמור על הבטן. אחוזי ההשמנה לא הגיעו למימדים הקיימים בעשור הנוכחי, וחלילה לי מלפגוע באיש, הפגיעה הזו מתחילה להיות נחלתם של ילדנו. אנו מתבגרים וגדלים לתוך עולם מלא בשפע וגם המבוגרים בינינו רוצים לטעום מכל מה שחדש ומעודכן בימינו.
אנו רוצים להתחדש. אנו רוצים להיות שייכים. אנו רוצים לומר שכל שנה שעוברת נחשפנו לעוד ועוד חידושים ולא רק בתחומי האלקטרוניקה. נכון, אנו צורכים היום איי פוד, מחשבים משוכללים, mp3, mp4, מסך פלזמה, מסך lcd, ג'י.פי.אס, מצלמה דיגיטאלית, די.וי.די מקליט, פלייסטיישן, וויי פיי וכו', ובנוסף אנו צורכים גם עוגות קצפת לימי הולדת העשירות בטעמים שלא ניתן לדמיין, פנקוטה, היער השחור, מוצארט, עוגות מוס עתירות שמנת ושוקולד, בלילה לוופל בלגי, גלידות בשלל טעמים, לחמי בריאות מכל מה שרק ניתן לדמיין המכילים גם חומרים משמרים, משקאות מכל הצבעים עם תוספי צבע שחלקם הם תוצר של נפט, נתחי אומצות מכל מה שרק ניתן פעם היה לחלום שנוכל לקנות במחי יד, החל בנתחים של פילה, שפע של נתחי אסאדו גדולים, בשרים מכל העולם ומכל הסוגים, מעדניות עשירות בנקניקים מכל העולם וגבינות, הכול עם חומרים משמרים או תוספים מלאכותיים.
פעם היו רק שני סוגי סופרמרקט ושתי חברות גדולות שצלחו על כל השוק, ואילו היום התחרות עצומה על הפה שלכם. הרשתות הן רשתות ענק שחלקן שייכות לגופים עצומים בעולם כולו, וכל חטיפי התפוצ'יפס הפשוטים שהכרנו הפכו לחלק קטן מתוך שלל של חטיפים עולמיים שכוללים את כל הבא ליד ואת כולם יש לנו בנמצא ומכולם טעמנו ואפילו אנו ממשיכים לבלוס מידי יום.
לשם מה כל ההיסטוריה הזאת?
כדי לומר לכם שהכול נמצא אצלכם בראש. אתם לא צריכים דיאטה אלא שינוי תפיסת הנושא שנקרא אוכל!!!!!
אמרו די לדיאטה גם אם מדובר בהשמנה מופרזת ביותר, ואם היא נחלתכם הרי שעדיין משהו לא השתנה בחשיבה שלכם, דיאטה זה אאוט, ולאכול מה שנכון בלי תוספים מלאכותיים ובלי בשר קפוא ומעובד ובלי אוכל מוכן זו כבר התחלה לדרך החיים הטובה ביותר עבורכם שגם תסייע במניעת מחלות וגם תשמור על בריאותכם ותתפלאו גם תרדו במשקל, רק אל תשכחו, בכל כתבה שלי אני מציינת שעליכם ללכת כל יום שעה הליכה רגלית.
מה עקרונות השיטה?
1.        לאכול בעיקר אוכל שאתם הכנתם או בני ביתכם, בשום אופן לא אוכל מעובד קנוי!
2.        לפי השיטה הישנה שאותה למדתי, יש לאכול כל שעה וחצי שעתיים איזשהו מזון כמו פרי, 
ארוחה קלילה, מלבד הארוחות העיקריות שעליהן  אין טעם לדלג כי הן חיוניות לגוף, אבל מותר לוותר על אחת, אם לא רעבים בבוקר לא חייבים לאכול, אם כן חשים רעב, לאכול ארוחה שתכלול ביצה קשה, פרוסת לחם אם רוצים, סלט עשיר בירקות עם שמן זית או קנולה ואפשר גם מעט גבינה לבנה עד חמש אחוז שומן.
חשוב מאוד להקפיד על הסעיף הזה מאחר ואנשים שאוכלים בפרקי זמן מאוד ארוכים בין ארוחה לארוחה מגיעים למצבים הכי גבוהים של השמנה ועל סתם, כלומר הגוף נכנס למשטר של אגירת מזון כי הוא משדר מצוקה, לכן הקפידו על כך, זו לא סתם הנחיה אלא בעלת חשיבות גבוהה, ולא צריך לאכול כל שעה וחצי ארוחה ענקית, אלא כל מיני דברים שיש לכם במאגר האוכל בתנאי שאינם מכילים הרבה סוכר כמו קינוחים או מנות אחרונות..
3.      להעדיף פירות כמנה מתוקה לאו דווקא את הפירות בעלי רמת הסוכר הגבוהה ביותר. אם בקיץ אנו נהנים מאבטיח עשיר בסוכרים, נאכל ממנו כמויות קטנות יותר. עדיף לאכול פירות אחרים כמו תפוח, אגס, שזיף, אפרסק, אפרסמון וכו' ולא ערימת תותים בקצפת וסוכר, אה? כי זה באמת יותר מידי סוכר, וכניסת סוכר ברמה גבוהה לדם יוצרת מצב לא מאוזן שהגוף מנסה להשתחרר ממנו ובמקום להרגיש יוניים ונמרצים תרגישו ההיפך ותרצו עוד מהמתוק הזה.
4.      לפי השיטה אמרנו שלא קוראים בשמות ל"דיאטה". אלא אכילה של מזון טוב, לא מעובד, שנכין בעצמינו וגם תוך הקפדה על אבות המזון החשובים לנו לצרוך, חלבונים, פחמימות מורכבות בעיקר,שומנים, חומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6, ויטמינים ומינרלים, ולשם כך יש לכם מידע על גבי האתר, וגם כתבות המזהירות מה לא לאכול.
5.      אמרנו שעליכם ללכת שעה ביום. זה חשוב לבריאות הגוף. אמרנו שזה לא דיאטה אלא דרך חיים, לכן זו המלצת האתר.
6.      דרך חיים זו היא לכל אדם בלי שום קשר למשקל הגוף שלו. מדובר בדרך חיים ואכילה נכונה שהיא לכל משקל מרזה ועד בעל משקל עודף, כולם צריכים לסייע לעצמם למנוע סכנה של מחלות בעתיד שנגרמות מפורשות על ידי מזון מלא בתוספים מלאכותיים, מעובד או קפוא, ולכולנו זו דרך חיים שחשובה גם לגידול ילדנו לבריאות טובה. כולנו רוצים להרגיש חיוניים שמחים ובריאים, ולשמור על גוף נמרץ ולא עייף.
7.      מאחר ואנו עוסקים בבריאות הציבור נשמור גם על רמה מנטאלית של חשיבה חיובית, נשמור על עצמנו מפני אגירת כעסים או ריבים, נשחרר את עצמנו על ידי משפט אחד  "אני חשוב לעצמי ובריאותי חשובה לי מכל וגם בריאות משפחתי ולכן לא אטריח את עצמי בזוטות אלא בדרך חיים נכונה ובריאה".
 
בהצלחה!
מור בר - מאמנת מקצועית וותיקה בתחום עיצוב הגוף  בריאות הציבור

 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה