אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

הכינו את גופכם לחורף!


02.11.09
מה אפשר לעשות כדי לחזק את מערכת החיסון ולמנוע מחלות חורף
 
ד"ר עאמר חוסיין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי זיו בצפת מסביר, כי עונת החורף בפתח ואיתה תחילת התפרצויות מחלות ויראליות המאפיינות תקופה זו.

מחלות החורף מתאפיינות בזיהומים בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות: שפעת, דלקת גרון, סינוסיטיס, דלקת ריאות ובמכות קור אצל קשישים. רוב המחלות נגרמות מנגיפים, שלא כמו החיידקים, הנגיפים אינם מושפעים מתרופות אנטיביוטיות. נטילה מופרזת של אנטיביוטיקה שלא לצורך, יכולה לגרום להתפתחות עמידותם של חיידקים בפני התרופה ותפגע ביעילותה במידה ויהיה בה צורך בעתיד. לכן אין לקחתה ללא המלצת הרופא. בנוסף, מסביר ד"ר עאמר, כי בחודשי החורף קיימת נטייה לתחושות דכדוך ודיכאון, המלוות בעייפות ובחולשה וחולפות בדרך כלל ללא סיוע רפואי.

ד"ר עאמר אומר, כי המחלה הנפוצה ביותר בחורף היא השפעת. מחלה עונתית שפוקדת אותנו בעיקר בחודשי הסתיו המאוחרים ובמהלך החורף, היא מדבקת מאוד ועוברת דרך שיעול ועיטוש. השפעת מתבטאת בחום מעל 39 מעלות צלזיוס, כאבי ראש, כאבי שרירים, חולשה, זיהומים בדרכי הנשימה המתבטאים בנזלת. בעת המחלה יש לנוח, לשתות שתייה חמה מרובה, וליטול כדורים להורדת החום והפגת הכאבים כמו אקמול, אדוויל, אופטלגין (למי שלא רגיש לתרופה) ולחכות כי המחלה תחלוף מעליה.

ד"ר עאמר מייעץ מה אפשר לעשות כדי לחזק את המערכת החיסונית לקראת החורף ולמנוע מחלות חורף וסיבוכים:

  • חיסון נגד שפעת הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת המחלה, אך הוא איננו יעיל נגד שורה ארוכה של מחלות נגיפיות שגורמות להצטננויות.
  • לרחוץ ידיים- רוב הנגיפים שגורמים להופעת שפעת והצטננויות מתפשטים במגע ישיר. מישהו שחולה בשפעת מתעטש לתוך כפות ידיו ולאחר מכן נוגע בטלפון, במקלדת, בכוס שתייה. הנגיפים שהעביר יכולים לחיות שעות, ובמקרים מסוימים גם שבועות, עד שמישהו אחר אוסף אותם כשהוא נוגע באותו החפץ. לכן יש לרחוץ ידיים לעתים קרובות. במידה ואין כיור בסביבה, אפשר לשפשף את כפות הידיים זו בזו בחוזקה במשך דקה. זה עוזר גם לפרק את המחוללים של הצינון.
  • מומלץ לא לכסות את הפנים כשמתעטשים או משתעלים כיוון שהנגיפים והמחוללים האחרים נדבקים לידיים החשופות, כיסוי הפה בכפות הידיים גורם להעברת המחוללים לאחרים. אם חשים צורך להתעטש או להשתעל, יש להשתמש בנייר סופג (טישיו) ולהשליך אותו מיד. אם אין ניר כזה, יש להפנות את הראש הצידה ולהשתעל לאוויר.
  • לא לגעת בפנים - הנגיפים נכנסים לגוף דרך העיניים, האף והפה. נגיעה בפנים היא הדרך העיקרית באמצעותה ילדים תופסים את המחלות האלה והיא גם המפתח להעברת ההצטננויות להוריהם.
  • לשתות הרבה מים - המים שוטפים את המערכת ומסלקים רעלים. שתייה מרובה מגנה מפני התייבשות הנגרמת ע"י שפעת , מקלה על הוצאת ליחה ומונעת יובש בגרון.
  • לנשום אוויר צח - שאיפת אוויר צח באופן סדיר חשובה, בעיקר במזג אוויר קר כשההסקה המרכזית מייבשת את הגוף וגורמת לו להיות פגיע יותר למחוללי ההצטננות והשפעת. כשקר בחוץ, אנשים נוטים להישאר במקומות סגורים ובכך הם מגבירים את כמות המחוללים בחללים היבשים והצפופים האלה.
  • לעשות פעילות גופנית באופן סדיר - פעילות גופנית מעלה את רמת הסרוטונין במוח ומשחררת אנדורפינים המעלים את מצב רוחנו ומסייעים בשמירה על משקל מאוזן בחורף. בנוסף, פעילות גופנית מאיצה את הלב לשאוב כמויות גדולות של דם, ומאיצה את הנשימה כדי להעביר חמצן מהריאות לדם וגורמת להזעה כשהגוף מתחמם. התרגילים האלה עוזרים להעלות את כמות התאים קוטלי הנגיפים בגוף.
  • לא לעשן - מחקרים מראים שמעשנים כבדים סובלים מהצטננויות חמורות ותכופות יותר. אפילו שהות ליד עשן מדכאת את מערכת החיסון. העישון מייבש את מעברי האוויר באף ומשתק את השערות הדקיקות במעברים האלה, שתפקידם להגן מחדירת מזהמים. השערות האלה מצפות את הרירית באף ובריאות ובתנועות הגליות שלהן הן מסלקות נגיפי שפעת והצטננות מחוץ למעברי האוויר באף. המומחים טוענים שסיגריה אחת משתקת את השערות האלה למשך 30 עד 40 דקות.
  • לצמצם את צריכת האלכוהול - צריכה כבדה של אלכוהול הורסת את הכבד, שהוא מסלק הרעלים העיקרי של הגוף, וכתוצאה מכך מחוללי מחלות מכל הסוגים לא יעזבו את הגוף במהירות. זו הסיבה ששתיינים כבדים נוטים יותר לפתח מחלות וסיבוכיהן. אלכוהול גם מייבש את הגוף והוא למעשה נוטל יותר נוזלים מהגוף ממה שהוא מוסיף.
  • מומלץ להירגע - הירגעות מעלה את רמת האינטרלאוקינים, שהם חומרים מובילים בתגובה של מערכת החיסון לנגיפי ההצטננות והשפעת בדם.
  • לחיזוק המערכת החיסונית בעזרת תזונה נכונה מומלץ לצרוך: מרק עוף - המכונה האנטיביוטיקה היהודית, מכיל ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים המחזקים את המערכת החיסונית בתקופה זו. קטניות - עדשים, שעועית, אפונה, קינואה ודגנים מלאים כחיטה, גריסים ואורז עשירים בסיבים תזונתיים ומינרלים כגון אשלגן, מגנזיום ואבץ ומסייעים לחיזוק המערכת החיסונית. פרוביוטיקה - למשל יוגורט העוזר בחיזוק המערכת החיסונית (בעיקר בקרב תינוקות). פירות הדר ופירות יער - עשירים בויטמין C ואנטיאוקסידנטים נוספים. ויטמין C חיוני למנגנוני החיסון ומשפר את פעולת התאים הלבנים, מגביר יצור נוגדנים, שומר על שלמות רקמות החיבור- ומצוין למניעת עור יבש האופייני לתקופת החורף, כמו כן מונע התפשטות זיהומים. דייסת קוואקר- מומלץ לפתוח את היום בדייסת קוואקר העשירה בסיבים ומשביעה לאורך זמן. כמו כן, תוספת זרעי פשתן תגדיל את הערך התזונתי. לפשתן תכונות בריאותיות רבות העשויות למנוע הצטננות.
ד"ר עאמר חוסיין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה
המרכז הרפואי זיו

 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה