אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

על אומנויות לחימה כמשפרות התמודדות עם סוכרת


27.07.09
כיצד במהלך הפעילות הספורטיבית ניתן לשמור על איזון עם משאבת אינסולין, כמה פחמימות לצרוך לפני ואחרי, כיצד למנוע צניחת סוכר במהלך הפעילות, כיצד למנוע נזק למשאבת האינסולין בזמן הפעילות

פעילות גופנית בכלל ואומנויות לחימה בפרט, היא דרך נהדרת להתמודד עם איזון הסוכרת אצל מבוגרים וילדים חולי סוכרת. השילוב של פעילות גופנית יומיומית, תזונה מבוקרת, בדיקות סוכר בגלוקומטר בשילוב עם קריאת סוכר רציפה ומינון אינסולין מתאים, הכרחי לאיזון ולשמירה על רמות סוכר תקינות. פעילות גופנית היא כל פעולה אשר גורמת לגוף מאמץ כלשהו (מעל לרמת המאמץ שמשקיע הגוף בזמן מנוחה). כדי להגיע לכך יש להשתמש בתנועה, עלינו לגרום לגוף לנוע למשך פרק זמן מסויים.

ישנם סוגים רבים של תנועה ופעילות גופנית. ניתן למיין אותם על פי משך הפעילות (ארוכה, בינונית, קצרה). ניתן למיין אותם על פי דרגת הקושי (פעילות קלה, בינונית, קשה, קשה מאוד). וכמובן, ניתן למיין אותם על פי סוג התנועה או צורת הפעילות ( הליכה, ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים, קפיצה בחבל, כפיפות בטן, משחקי כדור וכו').

כאשר יוצאים לפעילות גופנית יש להתייחס לכל הגורמים שהוזכרו קודם.

בראש ובראשונה יש לבחון את סוג התנועה או צורת הפעילות הגופנית המועדפת. כדאי לבחור בצורת פעילות שתהיה מהנה, מעניינת וזמינה שניתן לבצע אותה ללא הכנות מוקדמות רבות או בהשקעה של כסף רב. חולה סוכרת יכול ואף צריך לבצע כל סוג של פעילות גופנית שהוא רוצה ולא לתת לסוכרת לפגוע באיכות החיים שלו. כמובן שיש ללמוד היטב את אופי הפעילות ואת תגובת הגוף וסוכר הדם לפעילות זו. יש לנהוג באחריות וזהירות ואז השמים הם הגבול.

אחד היתרונות של משאבת אינסולין, דוגמת משאבת "פארדיים" מתוצרת מדטרוניק, הוא היכולת לשלוט על מינוני האינסולין בצורה שלא היתה אפשרית עד כה בשימוש בזריקות אינסולין.

במהלך פעילות גופנית עם משאבת אינסולין ניתן לנקוט במספר שיטות בכדי לשמור על האיזון ובכל מקרה להתייעץ מראש עם הרופא המטפל כיצד לנהוג:*:

1. לבצע את הפעילות ללא כל שינוי בפעילות המשאבה או מינוני האינסולין ולצרוך תוספת פחמימות מתאימה.

2. לתת מינון בולוס קטן יותר לפני הפעילות. אפשרות זו מתאימה לחולים שאינם מכירים את כל אפשרויות הפעולה של המשאבה אך מסוגלים לחשב את כמות האינסולין שעליהם להזריק בכדי למנוע מערכי הסוכר בדם לצנוח בעת הפעילות הגופנית

3. להוריד את מינוני הבאזל במשך הפעילות בהתאם למשך הפעילות, לדרגת הקושי ולרמות הסוכר ההתחלתיות. אפשרות זו מתאימה למי שמכיר את תכונות הבאזל הזמני של המשאבה ויכול לשנות את מינוני הבאזל לזמן קצר ובעיקר למי שמתאמן באופן סדיר בחוג או בקבוצת ספורט.

4. להתנתק מן המשאבה למשך הפעילות. אפשרות זו מתאימה במיוחד לפעילויות גופניות המערבות מגע גופני או חשיפה למים (משחקי כדור, אומנויות לחימה, התעמלות ספורטיבית, שחיה, גלישה וכו'). חשוב לזכור כי אסור להיות מנותק מהמשאבה לזמן ארוך יותר משעתיים. ללא המשאבה, אספקת האינסולין לגוף נפסקת, כיוון שהאינסולין שנמצא במשאבה הינו אינסולין מהיר שמפסיק את פעולתו לאחר כשעתיים. במקרה ומחליטים על שיטת פעולה זו יש להתייעץ עם צוות מרפאת הסוכרת לפני שמנסים זאת לראשונה.

לסיכום: חשוב מאוד שילדים עם סוכרת מסוג 1 ימשיכו לחיות את חייהם ככל הילדים האחרים ולא יתנו לסוכרת למנוע מהם להשתתף בפעילויות ספורט. חשוב מאוד להתייעץ עם צוות המרפאה בכל הקשור לשינוי מינוני האינסולין ותוספת הפחמימות. ולא פחות חשוב לצאת ולהשתתף בענפי הספורט המעניינים ומושכים אתכם, להתאמן ברצינות ולהצליח.

* השיטות המוזכרות בכתבה הינן בגדר המלצה בלבד. יש להתייעץ עם הרופא המטפל טרם תחילת הפעילות הגופנית.

אודות יאיר פינקו:

יאיר פינקו הינו בעל תואר ראשון בחינוך גופני ותואר שני בגרונטולוגיה. בעל חגורה שחורה דאן 3 בקנפוג'יטסו ומדריך כושר מוסמך המתמחה בסוכרת. סוכרתי מזה כ-12 שנים ומחובר למשאבת פארדיים 722.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה