אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

שווה לשקול את זה מחדש - הרגלי אכילה של ילדים


11.02.09
יש דברים שלא משתנים אף פעם: למשל, גם בגיל שנתיים וגם בגיל עשר את יכולה למצוא את עצמך רצה אחרי הילד עם תפוח ביד

מה שכן משתנה הוא שבגיל שנתיים רק רצית לספק לו עוד כמה ויטמינים לפני ארוחת הערב ובגיל עשר כבר לא אכפת לך מהויטמינים, רק שיאכל משהו חוץ משוקולד! הרגלי אכילה של ילדים ומשקל בלתי תקין מעסיקים הורים רבים: למה כל כך קשה להקנות לילד דפוסי אכילה בריאים? מהם הגורמים לגידול בשיעור הילדים השמנים? ואיך עוזרים לילד שמסרב לאכול ולאחיו שחי רק על צ'יפס וקולה?

ילדים ואוכל: מערכת יחסים מורכבת

בעיות אכילה ומשקל של ילדים עשויות לנבוע מגורמים פיסיולוגיים וגנטיים אך ברב המקרים דפוסי האכילה הנרכשים בגילאי הילדות הם שמשפיעים ביותר על משקל הילד ויחסו אל האוכל.
ילדים מגיעים לעולם עם מנגנון מולד המווסת את תחושות הרעב והשובע ולכן חשים באופן טבעי מהי כמות המזון הדרושה להם. אלא שיכולת זו נוטה להיעלם כבר בגיל צעיר, במפגש של הילד עם ממתקים ועם דפוסי האכילה הנלמדים בסביבה הביתית.
התזונה היא אחד הצרכים הראשוניים והבסיסיים ביותר שאנו מספקים לתינוק הצעיר ובאמצעותה אנו מקיימים איתו אינטראקציה ומרעיפים עליו חום, מגע ואהבה. בהתאם, כבר בגיל צעיר מאוד הילד לומד כי אוכל אינו רק אמצעי לסיפוק הרעב, והאופן והנסיבות בהם האכלנו את הילד יעצבו את התפקיד שימלא האוכל בחייו. לדוגמא, אם בכל פעם בה יחטפו לילד שלנו צעצוע בארגז החול נמהר להרגיע אותו בממתק ולא רק בחיבוק, לא פלא שבגיל שמונה הוא יפנה למקרר בכל פעם שיתקשה בהכנת שיעורי הבית. כדי שלא לבסס דפוסים מסוג זה, חשוב שלא להשתמש באוכל כאמצעי פיצוי, ניחום או פרס על התנהגות טובה: חשוב שהילד ילמד כי אכילה עשויה להיות מהנה אך אינה מהווה פתרון לקשיים או כאב רגשי.
גורם מרכזי נוסף המשפיע על דפוסי האכילה של הילד הוא יכולתם המופלאה של ילדים לזהות את נקודות התורפה שלנו כהורים. אבא נלחץ בכל פעם שאני לא מסיים את כל הצלחת? מצוין. אפשר להתנות את אכילת החביתה בקבלת שוקולד אחרי הארוחה? אין טוב מזה.
במילים אחרות, כאשר ילד מזהה כי סירוב לאכול, "משחקים" עם האוכל וכן הלאה מביאים לתשומת לב מוגברת או תגמולים אחרים, סביר להניח כי ישתמש באכילה לצורך זה. לעומת זאת, ילד שיזהה כי הוריו אינם מתרגשים מכך שדילג על ארוחה ילמד כי האוכל אינו משמש אמצעי תקשורת יעיל במיוחד ויאכל כאשר יהיה רעב.
יחד עם זאת, חשוב לזכור כי בגילאי הילדות המוקדמים ילדים נמצאים בתהליך של רכישת עצמאות ואוטונומיה. בגילאים אלו הילד תלוי בהוריו לגמרי ואחד הדברים היחידים בהם אין להם שליטה הוא כמות המזון הנכנסת לגופו של הילד. לכן, האכילה עשויה להפוך לזירת מאבק בה הילד מכריז על עצמאותו. במקרים אלו, ניתן לאפשר לילד לחוות תחושת שליטה ועצמאות באופן יזום על ידי שיתופו בהכנת הארוחה, מתן אפשרויות בחירה מסוימות (חביתה או עין?) ועוד.

ועוד נושא כבד משקל- השמנת ילדים

אחת הבעיות המרכזיות בתחום הרגלי האכילה היא העלייה המשמעותית באחוז הילדים הנחשבים לשמנים. כ-20% מהילדים סובלים מעודף משקל, כאשר 75% מהם יהפכו גם למבוגרים שמנים. השלכותיה של ההשמנה הן בריאותיות ורגשיות: בתחום הפיסי, ילדים שמנים וכאלו שאוכלים יותר ג'אנק פוד מצויים בסיכון גבוה יותר לסוכרת, מחלות לב ואפילו סרטן. בתחום הפסיכולוגי, ילדים שמנים נוטים לסבול מירידה בערך ובביטחון העצמי, דחייה חברתית ופגיעה בדימוי הגוף.
גנטיקה ובעיות רפואיות עשויות להשפיע על משקל הילד אך במרבית המקרים ההשמנה נובעת משילוב גורמים אלו עם הרגלי אכילה לקויים. מעבר לדפוסי האכילה והיחס לאוכל אותם רוכש הילד בבית, אורח החיים בתקופתנו מגביר את הסיכוי להשמנה: בעוד שבעבר מרבית משחקי הילדים כללו פעילות גופנית, היום הספורט המרכזי הוא הנעת האצבעות על מקלדת המחשב; זמינותם של חטיפים וג'אנק פוד מגבירה את כמות הפיתויים איתם צריכים הילד (והוריו) להתמודד. גם הטלוויזיה, התופסת חלק ניכר בשעות הפנאי של רבים מהילדים, מהווה גורם סיכון משמעותי להשמנה: צפייה בטלוויזיה מלווה פעמים רבות ב"נשנוש" ואכילה מולה מפחיתה את הריכוז באוכל ולכן גם את תחושת השובע. בנוסף, הצפייה בטלוויזיה באה על חשבון פעילויות המלוות בתנועה ופעילות פיסית וחושפת את הילד לכמות רבה של פרסומות לחטיפים ומשקאות ממותקים.
למרות שהורים רבים מודעים למחירי ההשמנה והרגלי האכילה הלקויים, רבים מהם מתקשים להנהיג הרגלי אכילה נכונים. זאת, עקב שיקולי נוחות ("למי יש זמן לבשל באמצע שבוע?!") הגורמים הרגשיים הקשורים בהאכלת הילד ("התעצבנתי עליו לא בצדק...אני אפצה אותו"), הרגלי אכילה לקויים של ההורה עצמו ועוד. כאשר בעיות אכילה מחמירות באופן שמסכן את מצבו הבריאותי של הילד או פוגע בשגרת החיים היומיומית, כדאי להיעזר באיש מקצוע העוסק בתחום התזונה ו/או התחום הטיפולי. יחד עם זאת, ישנם מספר כללים שעשויים לסייע בהקניית הרגלי אכילה נכונים ובהתאם- בשמירה על משקל תקין:
  • אוכל הוא רק אוכל: נכון, גם אנחנו מפצים את עצמנו על יום עמוס ב"משהו קטן מתוק" וחוגגים את יום הנישואין במסעדה טובה, אבל חשוב להעביר לילד את המסר כי אוכל אינו האמצעי היחיד למתן תשומת לב, 'זמן איכות', הרגעה וניחומים. שוקולד אינו תחליף לחיבוק ואינו מפצה את הילד על כך שהוריו חוזרים הביתה רק בשמונה בערב.
  • תאכל יפה, לא כמו אמא ואבא! הרגלי האכילה המשפחתיים קובעים את הרגלי האכילה של הילד ולכן יש להתאים את הציפיות מהילד להרגלי האכילה המשפחתיים: אם הארונות מלאים בממתקים, אי אפשר לצפות שהילד יסתפק ביוגורט; אם אמא ואבאאוכלים בצהריים סנדוויץ' מול הטלוויזיה, אין סיכוי שהילד יאכל סלט ליד השולחן במטבח.  
  • תאכל יפה, לא כמו אמא ואבא! הרגלי האכילה המשפחתיים קובעים את הרגלי האכילה של הילד ולכן יש להתאים את הציפיות מהילד להרגלי האכילה המשפחתיים: אם הארונות מלאים בממתקים, אי אפשר לצפות שהילד יסתפק ביוגורט; אם אמא ואבא אוכלים בצהריים סנדוויץ' מול הטלוויזיה, אין סיכוי שהילד יאכל סלט ליד השולחן במטבח.
  • בכל אשמה התקשורת: אולי לא מדויק, אבל גם לא לגמרי מופרך. מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין צפייה בטלוויזיה להשמנה ובהתאם, הפחתת שעות הצפייה מביאה לירידה במשקל גם ללא שינוי רשמי בהרגלי התזונה. אפקט זה גדל כאשר מציעים לילד לחוגים ופעילויות אלטרנטיביות המשלבות פעילות גופנית.
  • ובכל זאת, יש כניסה למתוקים: ילדים אוהבים ממתקים, וזאת כנראה עובדה שלא תשתנה. אין טעם למנוע מהילד חטיפים וממתקים באופן מוחלט מאחר והמניעה רק תגביר את ההשתוקקות והילד "ישלים חסכים" מחוץ לבית. לכן, כדאי לקבוע חוק של 'חטיף אחד ביום' ולהשתדל מאוד שלא לחרוג ממנו.
  • זכות הבחירה החופשית: גם בגיל שנתיים וגם בגיל שתיים עשרה, חשוב לכבד את העדפותיו של הילד, טעמו וזכותו לקבוע את טיב וכמות המזון שהוא צורך. לכן, חשוב לאפשר לילד בחירה רבה ככל האפשר אך להגביל את האפשרויות ולכוון אותן: ילד שלא סיים את הארוחה יאכל יותר בארוחה שאחרי, לכן אין טעם ללחוץ עליו לסיים את הצלחת; אם נזמין את הילד לבחור מה הוא רוצה לאכול, יש סיכוי סביר שיבקש צ'יפס או פיצה. אם ניתן לו לבחור בין פסטה, אורז או פירה, הבחירה תשאר בידיו אבל הבריאות שלו- בידינו.

הכתבה מוגשת מטעם בטיפולנט- פורטל לשירותים פסיכולוגיים בישראל: http://www.betipulnet.co.il/

  תגיות: תזונה ודיאטה, תוספי מזון, תוספי תזונה, ויטמינים ומינרלים, השמנת יתר, השמנה, השמנת יתר
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה