אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

לעיסה, תזונה ומשקל תקין


04.05.08
לעיסה איטית ויסודית של האוכל היא העניין המרכזי!
 
בהכנסת כלה (כ"ב, כ"ג) כותב ש"י עגנון: "כמה דיברו חז"ל בגנות האכילה ועדיין העולם טועה ואוכלים ושותים כל ימיהם ומדכאים עצמם בייסורים. כמה תיקונים תיקנו שלא תהא אכילתו של אדם מזיקתו, כגון שיעסוק אדם בדברי תורה בשעת סעודתו וילעס המאכל בשיניו, שטבע הגוף לבלוע עד שלא טחן בשיניו ונמצא ממלא את בטנו יתר על שבעו וכשהוא עומד מן השולחן מרגיש מלא כבדו. אבל אם הוא לועס בשיניו מזונו מתעכל ואינו צריך לאכול הרבה, ואם הוא הוגה בתורה בין מאכל למאכל אינו מעמיס את מחשבתו בתאווה של אכילה ושתייה. ומה אנו רואים, אדם יושב לאכול הוא שוכח כל עצה ומלעיט את גופו וממלא את כרסו ומטמטם את לבו ומטפש את שכלו ולבסוף הוא נטרד מן העולם."

בחמישים השנה האחרונות הצטברו מספיק ראיות קליניות (הן מההיבט הכמותי והן מזה האיכותי) שאמורות לעורר עניין ולהציב את נושא לעיסת המזון במרכז תשומת הלב של אנשי המקצוע והקהל הרחב. ובכל זאת נשאר נושא זה או, אם לדייק, הקשר בין אופן הלעיסה, בריאות ומשקל אופטימאלי, תחום עלום שאינו זוכה כמעט לתשומת לב, לא במסגרות המקצועיות ולא בציבור הרחב.

למה הכוונה? יש קשר הדוק בין לעיסה לא תקינה ומהירה לבין עלייה במשקל ותחלואים רבים ומגוונים, בעיקר אלה הרווחים בחברה המערבית: סכרת, לחץ דם גבוה, בעיות רבות במערכת העיכול, רגישות למזונות, פגיעה בתקינות התגובה החיסונית שאליה מתלווים בהדרגה חולשה, חולי בכמות לא סבירה, ירידה הדרגתית בתפקוד של מערכות ואיברים וירידה בתפקודים של החושים כחלק מהידרדרות של מערכת העצבים. אולי זה יפתיע חלק מכם, אבל גם תופעות מנטאליות ורגשיות רבות קשורות ללעיסה לא תקינה. לא זה המקום להיכנס לתוך הדיון המדעי, מכיוון שהתחום מכוסה באופן מסודר ו"כבד" מזה שנים רבות, אבל ראוי שכל הקהילה תדע ותיהנה מהידע הזה שהוא פרי מחקר וניסיון קליני עתיר שנים (שלושים שנה).

איך להיות רזה ובריא

כל מה שצריך לעשות (עד היום זה מדהים אותי) זה ללעוס לאט! נכון שמה שאנחנו אוכלים משפיע על הבריאות שלנו – סוג המזון, אופן ההכנה, צירופי מזון, הפרדת אבות מזון וכ"ו – אבל לעיסה איטית ויסודית של האוכל היא העניין המרכזי! כל מזון שנכנס לפה נלעס עד שהוא הופך לנוזל לחלוטין! רק אז (לפעמים נדרשות 60-30 לעיסות) בולעים את המזון. מה אנחנו מרוויחים כאן? תחושת שובע מאוד מוקדמת; אכילת כמויות הרבה יותר קטנות של אוכל; צריכה בפועל של כמות קלוריות קטנה בהרבה; מניעת תנודות במשק הסוכר; היעלמות הדרגתית של רגישויות למזון; היעלמות הדרגתית של מגוון הפרעות בתחום הבריאות שמציקות שנים; ירידה קבועה והדרגתית במשקל עד שמגיעים למשקל האופטימאלי. אז קחו את עצמכם בידיים ותשנו קצת את הרגלי ואופן האכילה שלכם. זה כדאי וזה בידיכם.

שלכם
נטורופתיה בשירות הקהילה

כל הזכויות שמורות לאלכסנדר דגן. אין להעתיק ן/אן להשתמש באופן מכני ו/או אלקטרוני ו/או אחר. בטקסט זה אלה באישורו של מר אלכסנדר דגן.

כל בזכויות שמורות(1995)לאלכסנדר דגן.

 

 

 


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה