אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

(אנציקלופדיה) חדשות בריאות >

טיפים חשובים לנהיגה בטוחה בגיל מבוגר


6.10.19
בטיחות בדרכים

אחד המרכיבים משמעותיים באיכות החיים של כמעט כל בני האדם הוא רישיון נהיגה. האישור מטעם המדינה לנהוג בכלי רכב חשוב במיוחד בגיל ההתבגרות בגלל התשוקה לצאת לעולם בכוחות עצמנו, הופך לכמעט מובן מאליו בהמשך - וחוזר להיות נושא שמעסיק אותנו לא מעט כשאנחנו כבר מבוגרים. הסיבה ברורה: בדיוק כפי שבגיל צעיר חשוב לנו לא להיות תלויים בהורים, כך בגיל השלישי חשוב לנו לשמור על עצמאות מרבית ולא להיות תלויים בילדים.

מצד שני אי אפשר להתעלם מהעובדה שהחל מגיל מסוים יש ירידה ביכולות הקוגניטיביות והמנטליות שנדרשות כדי לנהוג בבטחה. על-פי תקנות התעבורה, בגיל 70 אנחנו נדרשים להגיע אל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים כדי לעבור בדיקת כשירות לנהוג, בגיל 75 תתבצע שוב הבדיקה הזו והחל מגיל 80 מי שרוצה להמשיך לנהוג עובר בדיקות מחמירות פעם בשנתיים. בנוסף האחריות מחייבת נהגים לבחון את יכולות השמיעה והראייה שלהם כדי לוודא שהן מאפשרות נהיגה בטוחה.

נסיעות קצרות יחסית במהירות נמוכה

המלצה אחת לבני ובנות גיל הזהב שממשיכים לשבת ליד ההגה היא להימנע מנסיעות ארוכות מדי. ההגדרה "ארוכה מדי" היא כמובן סובייקטיבית, ולכן חשובה האחריות האישית. כל אחד וכל אחת צריכים לזהות בעצמם מתי הריכוז מתחיל לרדת ורמת הסיכון עולה - ולא להגיע למצבים שכאלה.

במידה ובכל זאת יוצאים לדרך יחסית ארוכה, מומלץ מאוד לתכנן מראש מקומות להפסקת התרעננות. אחד היתרונות המשמעותיים של החיים בגיל מבוגר הוא שכבר אין צורך למהר כל הזמן לכל מקום, ובמיוחד לא אם יוצאים בזמן או אפילו קצת לפני, כך שאפשר גם לשמור על מהירות יחסית נמוכה בלי להילחץ (וכמובן תוך נסיעה במסלול הימני מבלי להפריע לתנועה).

אפס הסחות דעת

המלצה חשובה נוספת היא להניח את הסלולרי כך שהוא לא יסיח את הדעת (עצה שתקפה כמובן גם בגילאים צעירים יותר). כדאי גם לוודא מראש שאתם יודעים איך להגיע ליעד כדי להוריד את הדאגה הזו מהראש בזמן הנהיגה.

כמו כן ישנן תרופות שתופעות הלוואי שלהן כוללות עייפות או חוסר ריכוז - כמובן שאסור לנהוג אחרי שלוקחים תרופה כזו.

שגרת חיים בריאה להגברת הריכוז

שגרת חיים בריאה תורמת רבות לשימור היכולות הקוגניטיביות והמנטליות גם בגילאים מתקדמים. בפרט מומלץ להקפיד על:

* פעילות גופנית שמותאמת ליכולות הפיזיות שלכם - בתדירות של פעמיים או שלוש בשבוע.

* תזונה נכונה - ובפרט כזו שכוללת כמות מספקת של כל ויטמיני ה-B ומצד שני אין בה יותר מדי שומנים רוויים.

* תוספים - במידת הצורך ניתן להיעזר בתוספי תזונה שמגבירים את הריכוז ואת היכולות המוחיות. ביניהם: אומגה 3, ברזל, קומפלקס ויטמיני B, רודיולה וגינקו בילובה. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע כדי למנוע התנגשויות עם תרופות.

* טיפולים אלטרנטיביים ועיסויים - שממריצים את זרם הדם ושומרים על תפקוד תקין של כל המערכות החיוניות בגוף.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה