אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
ד''ר אהרון בני
נטורופתיה.

רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) תזונה ודיאטה >

חנוכה בפתח ועמו גם הטיגונים - כיצד נתמודד עם הצרבת?


29.11.18
רוקחי רשת בתי המרקחת הקהילתיים "ש.ר.מ. פארם" מסבירים וממליצים

חג החנוכה, המאופיין בחגיגת טיגונים לזכר נס פך השמן, מביא עמו לא פעם גם צרבות, הנלוות לסופגניות וללביבות הטעימות.

מהי צרבת וכיצד אפשר להתמודד עמה? רוקחי רשת בתי המרקחת הקהילתיים "ש.ר.מ. פארם" מסבירים ונותנים המלצות:

מהי תופעת הצרבת?

צרבת מתבטאת בתחושת בעירה בחלק העליון של החזה או הבטן. התופעה, המכונה ריפלוקס, מתרחשת כשחומצה חזקה, המשמשת את הקיבה לעיכול המזון, חוזרת למעלה לתוך הוושט, וגורמת לצריבתה.

צרבת יכולה להיות מלווה גם בתופעות של טעם חומצי בפה, ריח רע מהפה, קושי בבליעה, בחילה ושיעול.

היא נוטה להופיע אצל אנשים עם בקע סרעפתי, נשים בהיריון, בעלי משקל עודף ומעשנים כבדים. בין הסיבות הנפוצות לצרבת גם אכילת מזון מטוגן ועתיר שומן, כמו סופגניות ולביבות מטוגנות, שנהוג לאכול בחנוכה.

כיצד למנוע את הופעת הצרבת?

בחנוכה:

· מומלץ למעט באכילת סופגניות ולביבות מטוגנות, ולהעדיף את הגרסה האפויה.

· מומלץ לא לאכול סופגנייה או לביבה על בטן ריקה.

· מומלץ להעדיף את הסופגנייה הקלאסית על פני אלה שמכילות תוספות מתוקות (כמו שוקולד, למשל), שרק יגבירו את הסיכון לצרבת.

· מומלץ להסתפק בסופגנייה או בלביבה קטנה.

· מומלץ להתייחס לאכילה של לביבה וסופגנייה כאל "ארוחה קטנה" ולא כאל "תוספת" לארוחה.

בכל ימות השנה:

· העדיפו ארוחות קטנות ותכופות על פני ארוחה גדולה.

· מומלץ לאכול לאט וללעוס היטב את המזון.

· הימנעו ממזונות המעוררים את הסימפטומים, כמו מזון מעובד ומתועש העשיר בתוספים, אוכל מתובל מאוד, מזון שמן ומטוגן, מזון מהיר (ג'אנק פוד), אלכוהול, קפאין, פחמימות ריקות וכל מאכל שאתם יודעים שמעורר אצלכם תגובה של צרבת.

· שמרו על משקל תקין. עודף משקל עלול לגרום לצרבת.

· הגביהו את הכרית במיטה.

· הימנעו מאכילה כשלוש שעות לפני השינה.

· הימנעו משכיבה לאחר האוכל.

· בצעו פעילות גופנית, שכן היא מסייעת בשמירה על המשקל ועוזרת במניעת המשקל העודף, המעורר צרבת.

· הפסקת עישון עשויה להקל על הצרבת ולזרז את הריפוי, והיא חשובה למניעת מחלות רבות נוספות.

· במהלך הארוחה מומלץ לשתות חומץ תפוחים מהול במים (כף אחת של חומץ תפוחים בתוך כוס מים).

· מומלץ לשתות חליטת מנטה לאחר ארוחה כבדה.

כיצד להתמודד ולטפל בצרבת?

· שכיבה על צד שמאל יכולה להקל על צרבת, שכן היא מציבה את הקיבה מתחת לוושט ועוזרת במניעת מעבר של החומצה לחלק זה.

· עם הופעת סימני הצרבת יש לשתות הרבה מים, כדי למהול חלק מהחומצה בקיבה.

· מיץ אלוורה יכול להרגיע במצבים של רגישות יתר, והרגשת צריבה ברום הבטן.

· מומלץ להתייעץ עם רוקח לגבי טיפול תרופתי בצרבת, בעזרת תכשירים הנמכרים ללא מרשם. קיימים שני סוגים של תכשירים: תכשירים סותרי חומצה, ותכשירים להקטנת רמת החומצה בקיבה.

· אפשר להיעזר גם בתוספי מזון כמו:

o תכשירים פרוביוטיים המכילים חיידקי אסידופילוס + פוס (מצע לגידול החיידקים הטובים). מומלץ להשתמש בטבליות לעיסה הפועלות בקיבה, להבדיל מטבליות אחרות הפועלות במעי.

o מומלץ לצרוך תוסף המכיל פנקראטין וברומלין - אנזימי עיכול ממקורות טבעיים, הנחוצים לתהליכי עיכול תקינים. מומלץ ליטול את התוסף לאחר הארוחות.

o פפאיה בטבליות – להקלת הסימפטומים. מומלץ להשתמש בטבליות לעיסה, אותן יש ליטול לאחר הארוחה העיקרית.

o B-Complex בטבליות – יכול לסייע בתהליכי העיכול.

o לשתות 3–4 פעמים ביום חליטה מתערובת צמחי מרפא, המכילה שומר, ג'ינג'ר, שורש מרשמלאו ופאפיה. מומלץ בעיקר אחרי האוכל. החליטה תתרום לעיכול תקין וליצירת בופר – תמיסה התורמת לשמירה על רמת חומציות בקיבה ולהורדת תחושת הצרבת.

מתי לפנות לרופא כשסובלים מצרבת?

  • הסימפטומים מופיעים כמה פעמים בשבוע.
  • התרופות הנמכרות ללא מרשם אינן עוזרות.
  • הסימפטומים חמורים.
  • הצרבת מלווה בסימנים כמו קושי בבליעה, הקאה או ירידה במשקל.

· אם הסימפטומים מתגברים והכאב עובר ליד שמאל או שההרגשה מלווה בחולשה, עייפות מוגברת וקוצר נשימה, יש לפנות מיד לטיפול רפואי. הסימפטומים הראשוניים של תעוקת לב דומים לפעמים לאלו של חומציות יתר.

*** המידע הנ"ל הוא כללי ואינו מותאם אישית. הוא אינו מתאים לטיפול בילדים או בחולים במחלות כרוניות. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הרופא או הרוקח לקבלת יעוץ מותאם אישית.


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה