אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

 נבחרי MedPortal
רפאל רוזנסקי
רפואה סינית .

רוצה להופיע כאן?
(אנציקלופדיה) הפרעות הורמונליות >

פסח וסוכרת - איך עוברים את החג בשלום?


28.3.18
טיפים לחולי סוכרת איך להתכונן לחג

פסח הוא חג מוכר ואהוב אולם ארוך מאוד ומלא בפיתויים. למרות ששולחן ליל הסדר הנו אחת החוויות המשפחתיות המהנות, הוא לא יחיד בתקופת החג. פסח מזמן לנו סעודות חג מלאות -במאכלים "מאתגרים" - המצות, הקניידלך, היין, העוגיות היבשות הטעימות וכל השאר – נשארים אתנו גם בחול המועד. כמו כן, אחת המצוות בפסח היא שתיית ארבע כוסות של יין. אז איך שומרים על איזון הסוכרת גם בזמן הפסח?

1. מספר שעות טרם ארוחת החג מומלץ לעשות פעילות גופנית. הפעילות מביאה לרמות סוכר נמוכות יותר מספר רב של שעות לאחריה, בדרך כלל. לחילופין, ניתן לצעוד לאחר הארוחה (אך לא מיד לאחריה), מאותה סיבה גם כן.

2. היצמדו לתכנית הטיפול התרופתית שלכם.

3. שתייה מתונה של אלכוהול, ובמיוחד של יין אדום, מקושרת כמפחיתה את הסיכון ללקות במחלת לב וכלי דם, דבר שעשוי להועיל עם סוכרתיים רבים שנמצאים בסיכון מוגדל לפתח מחלות לב. למרות זאת, על פי רוב, סוכרתיים מקבלים הנחייה להפחית את צריכת האלכוהול שלהם על מנת להשיג שליטה טובה יותר ברמות הסוכר בדם.

4. בדקו את רמות הסוכר בדם לפני שתיית יין ושעה או שעתיים לאחר השתייה. כדאי גם לשים לב לרמת הסוכר לאורך הערב כולו, שכן השפעת האלכוהול יכולה להימשך שעות.

כיום, ישנם מכשירים לניטור סוכר רציף אשר ניתן להשתמש בהם לתקופות קצרות או ממושכות ובאמצעותם ניתן לבדוק את רמת הסוכר בדם, ללא דקירה, מספר רב של פעמים ביום, כמו כן, לקבל תמונה מלאה של מגמת הסוכר בלילה.

5. שאלו את המארחים שלכם מהו התפריט המתוכנן לארוחת החג. בדרך זו תוכלו לתכנן מראש אילו מנות לבחור או שתוכלו לבדוק מהי תכולת הפחמימות במאכל זה או אחר (למשל כמה פחמימות יש בקניידלך).

6. הכינו אתם מאכל אחד / תבשיל שאתם יודעים בוודאות את הרכבו התזונתי. עדיף כמובן שהמאכל יהיה דל פחמימות ועל טהרת הירקות / חלבונים.

7. במידה ואכלתם את הצלחת אותה מילאתם לעצמכם (כולל מנות ראשונות לפני כן), קומו מהשולחן, עזרו לפנות או התיישבו ליד אדם אחר שסיים לאכול. המטרה היא שלא תמשיכו לאכול רק כיוון שהאוכל מצוי על השולחן, שכן בד"כ זה יגרום לעלייה נוספת של רמת הסוכר בדם וידרוש מכם תוספת של אינסולין.

8. מתוך שלל הקינוחים, בחרו את האחד בו חשקה נפשכם יותר מהכל ואכלו אותו עם אדם נוסף. במידה ותוכלו להסתפק בקוביית שוקולד מריר 85% קקאו כקינוח, זוהי הבחירה הטובה ביותר שתוכלו לעשות. במידה ואתם בוחרים לשתות אלכוהול, הגבילו את הכמות וזכרו כי אלכוהול "נקי" נוטה להוריד את רמות הסוכר. מסיבה זו נטרו את הסוכר גם מספר שעות לאחר הארוחה.

9. בחרו בשתייה לא ממותקת כמו מים, סודה, משקה דיאטטי תוסס וכדומה.

10. הגבילו את כמות הפחמימות שתאכלו בארוחה כיוון שלהן ההשפעה העיקרית על רמות הסוכר. דוגמאות לפחמימות: אורז, תפ"א, פסטה כשרה לפסח, קניידלך במרק, מצות וכדומה.

גזור ושמור:

מצה רגילה: 140 קק"ל, 32 גרם פחמימות ליחידה.

מצה קלה: 100 קק"ל, 20 גרם ליחידה.

חרוסת: כ-50 קק"ל ו-5-8 גרם פחמימות לכף.

מרור: אפשר לאכול חופשי, ללא הגבלה.

1/2 ביצה: 40 קק"ל, ללא פחמימות.

תפוח-אדמה אפוי בינוני: 100 קק"ל, 20 גרם פחמימה.

2 קניידלך ומרק: 220 קק"ל.

עוגית קוקוס/בוטנים: 100 קק"ל ליחידה, עתירות שומן.

כוסית מיץ ענבים: 80 קק"ל, 20 גרם פחמימה.

פרוסת עוגה של פסח: לפחות 250 קק"ל (בפרוסה דקה), 30-40 גרם פחמימה.

מנת גפילטע פיש: 100-150 קק"ל, דל פחמימות במידה ולא מוסיפים סוכר.

עינת מזור - בקר, דיאטנית קלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה