אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

העוצמה של עשבי התיבול


05.05.07
מחקרים חדשים מראים כי יחסית למגוון רחב של מזונות צמחיים, לעשבי התיבול פעילות נוגדת-חמצון הגבוהה ביותר. אפילו תוספת קטנה שלהם לתפריט היומי תעשיר אותו בשלל נוגדי-חמצון מגנים ורבי עוצמה

עשבי התיבול (culinary herbs) ועשבי המרפא (medicinal herbs) הם חלקי צמח בהם משתמשים בשל סגולותיהם הארומטיות. לבד מתיבול המזון, שימשו העשבים משחר ההיסטוריה בסיס לכל הטיפול הרפואי, עד שפותחו התרופות הסינתטיות במאה ה-19. כיום עדיין נמצאים העשבים ב-40% מתרופות המרשם. נוסף על השימוש בהם לתיבול ולמרפא הם משמשים למגוון מטרות כגון להכנת משקאות כמו תה, לצביעה, להפקת חומרי ריח, לייצור בשמים ומוצרי קוסמטיקה ועוד.

עשבי התיבול - מקור למגוון עשיר של פיטוכימיקלים ונוגדי חמצון

בעשבי התיבול משתמשים מאות שנים והם נעשים יותר ויותר פופולריים בשל יכולתם להגביר ולשפר את טעמם של מגוון מאכלים. לאחרונה, מתגברת ההכרה בכך שהם מהווים מקור עשיר למגוון פיטוכימיקלים (רכיבים צמחיים אקטיביים), למשל פנולים, קרוטנואידים ויטמין C ועוד. רבים מהפיטוכימיקלים הללו פועלים כנוגדי-חמצון.

נוגדי החמצון נמצאים כיום במרכז תשומת הלב המדעית. וזאת מכיוון שהחמצן, אותו יסוד החיוני לחיים, מעודד גם את היצירה של חומרים מזיקים המכונים רדיקלים חופשיים. הרדיקלים החופשיים נוצרים בגוף באופן טבעי וגם בעקבות חשיפה לגורמים מזיקים כמו עשן, קרינה ועוד. יש להם נטייה לפגוע בתאי הגוף, ולעודד הזדקנות ומחלות. נוגדי החמצון הם מעין "חיילים טובים" ה"נלחמים" ברדיקלים החופשיים וכך מסייעים בהקטנת הסיכון למחלות כמו: מחלות סרטן, לב, שבץ, קטרקט, התנוונות רשתית העין,סוכרת, שיטיון (דמנטיה) ומחלות נוספות.

עשבי התיבול - מס' 1 כמקור לנוגדי חמצון

בשנת 2001 פרסמו מדענים יחד עם משרד החקלאות האמריקני את תוצאותיו של מחקר שבדק את הפעילות נוגדת החמצון של 27 עשבי תיבול. מבין עשבי התיבול הטריים הנפוצים בארץ, נבדקו במחקר זה אורגנו, מרווה, נענע, תימין, מליסה, רוזמרין, שמיר, לובאג', תימין לימוני ועירית. בכולם נמצאה תכולת פנולים ופעילות נוגדת חמצון משמעותית. המחקר הראה כי עשבי התיבול הם מקור מוביל לנוגדי חמצון, גם בהשוואה למזונות צמחיים אחרים.

בנוסף, לאחרונה פורסמו תוצאותיו של המחקר המקיף ביותר שנעשה אודות סך הפעילות נוגדת החמצון במגוון קבוצות מזון צמחיות: ירקות ועשבי תיבול, שורשים ופקעות, פירות שונים, קיטניות, אגוזים ודגנים. (התוצאות פורסמו בשני חלקים בשנים 2002 ו-2003).

עשבי התיבול - מבין 18 עשבי התיבול הטריים שנבדקו, 6 נפוצים בארץ. 5 מהם - אורגנו, מרווה, נענע, תימין ומליסה הם המובילים מבחינת תכולת נוגדי-חמצון.

עשבי התיבול ביחס לשאר המזונות הצמחיים - המחקר הראה כי קיים פער בסדר גודל של פי 1000 בתכולת נוגדי החמצון בין צמחים מקבוצות מזון שונות. יחסית ליתר המזונות הצמחיים שנבדקו עשבי התיבול היוו המקור העשיר ביותר לנוגדי חמצון. גם כשלוקחים בחשבון שלרוב הם נצרכים במנות קטנות יחסית, עדיין יש להם יתרון משמעותי. כיוון שאפילו תוספת קטנה מהם לתפריט היומי תעשיר אותו בשלל נוגדי-חמצון מגנים ורבי עוצמה.

הטבלה שלהלן מציגה את תכולת סך נוגדי החמצון בעשבי תיבול מובילים וכן את תכולתם במזונות צמחיים נבחרים.

תכולת סך נוגדי החמצון בעשבי תיבול שונים ובמזונות

בעלי יתרונות בריאותיים מקבוצות מזון שונות

הצמח/ים

סך האנטיאוקסידנטים (מילימול/100 גר')

אורגנו

137.5

מרווה

91.2

נענע

78.5

תימין

74.6

מליסה

74.6

קמח חיטה מלאה

0.33

תפוז

1.14

פולי סויה

0.82

זרעי שומשום

1.21

כרוב אדום

1.88

סלק

1.98

מומחים ממליצים: עשבי תיבול טריים - יום יום!

מומחים בעלי שם עולמי בתחום הבוטניקה הרפואית כמו ד"ר ג'ים דיוק מארה"ב, ממליצים במיוחד על עשבים עליים כמקור משמעותי לנוגדי-חמצון. יש לציין כי עלים ירוקים באופן כללי, עשירים יותר בנוגדי חמצון מאשר חלקים אחרים בצמח כיוון שבהם מפיק הצמח את החמצן. ד"ר דיוק ממליץ, למשל, כחלק מאורח חיים בריא, לצרוך עשבי תיבול מדי יום. למשל לשתות שני ספלי תה "נוגדי-חמצון" ביום שיוכן מעשבי התיבול הבאים: אורגנו, רוזמרין, נענע, מרווה, מנטה, תימין, מליסה וצתרה.

בנוסף, מומלץ להשתמש בעשבי התיבול האלה והאחרים לכל מטרה קולינרית: בסלט,במרק ובכל מאכל ותבשיל אחר. את עשבי התיבול, בדומה לירקות ולפירות, עדיף לצרוך כשהם טריים, כך הם מכילים רמות גבוהות יותר של נוגדי חמצון. שימוש בעשבי התיבול לתיבול מאכלים שונים, מספק גם יתרונות בריאותיים נוספים כיוון שהוא יכול להקטין שימוש במלח ובאבקות תיבול עתירות נתרן.

עשבי תיבול - הגנה מושלמת!

מלבד היותם עשירים בנוגדי חמצון, עשבי התיבול הם "בית מרקחת" שלם. הם עשירים בויטמינים, מינרלים, חומרים אנטיבקטריאליים, אנטיפיטריתיים, אנטי-דלקתיים, חומרים המגבירים את פעילות מערכת החיסון, חומרים המסייעים במניעת מחלות סרטן ולב ואפילו חומרים המשפרים את הזיכרון. כלל הרכיבים המגנים הללו שימשו משחר ההיסטוריה בסיס לכל הטיפול הרפואי ונמצאים גם כיום בשימוש הרפואה הטבעית ואף בתרופות שונות. להלן כמה דוגמאות:

· אורגנו ותימין - נגד שעול וליחה - לאורגנו ולתימין יש פעילות אנטי-בקטריאלית הודות לתכולת התימול (thymol) שבהם. התימול הוא פנול המשמש כקוטל חיידקים. הוא מסייע בשחרור ליחה המצטברת במערכת הנשימה ומשמש כתרופה נגד שיעול.

· בזיליקום - נגד חיידקים - הבזיליקום מכיל חומרים אנטי-בקטריאליים והוא שימש לטיפול בריח רע מהפה, להגנה מפני עששת וכמשחת שיניים.

· כוסברה - למניעת סרטן - הכוסברה עשירה בפיטוכימיקל הנקרא קוריאנדרול הנחשב למסייע במניעת סרטן.

· מליסה - לשיפור הזיכרון - במאה ה-16 ניתנה המליסה לסטודנטים כדי "לעורר את החושים". לאחרונה דווחו מדענים כי לצמח יש השפעות ריפוי וחידוש על המוח האנושי. נמצא כי מנות גדולות של הצמח שפרו משמעותית את היכולת הקוגניטיבית והפכו את הנבדקים לרגועים יותר.

· מרווה - נגד חיידקים - במרווה פיטוכימיקלים בעלי סגולות אנטי-ספטיות, היכולים לסייע טיפול בדלקות, למשל בחלל הפה, בחניכיים ובגרון.

· נענע - לעיכול תקין - בנענע השתמשו לטיפול בגזים וכאבי בטן. כיום היא מסווגת כמסייעת בהקלה על עוויתות מעיים ובסיוע לתפקוד תקין של מערכת העיכול.

· עירית - למניעת מחלות סרטן ולב - העירית עשירה בויטמינים מינרלים, ופיטוכימיקל הנקרא אליצין, האופייני למזונות כמו בצל ושום. חומרים אלה ואחרים תורמים להפחתת הסיכון למחלות סרטן ולב.

· פטרוזילה - ללחץ דם תקין - הפטרוזיליה עשירה מאד באשלגן, מגנזיום ורכיבים נוספים התורמים להורדת לחץ דם.

· שמיר - להרגעה ולשיכוך כאבים - ברפואה העממית שמשו מי שמיר לסיוע בהרדמות תינוקות, להקלה על כאבי חניכיים בזמן בקיעת השיניים, ולהקלה על כאבי בטן. גם כיום משתמשים בתה משמיר לטיפול בכאבי בטן וכן בתרופות לילדים. השמיר מסווג כצמח המפרק גזים במערכת העיכול.

עשבי תיבול - יותר גיוון - יותר הגנה!

מאחר שכל צמח מכיל שילוב ייחודי של רכיבים בעלי השפעה מיטיבה על מערכות שונות בגופנו, מומלץ לגוון ולהשתמש בעשבי תיבול שונים. ככל שמשתמשים בצמחים מסוגים שונים כך נהנים מהגנה רחבה יותר מפני מחלות, תהליכי הזדקנות ועוד. לגיוון בסוגי הצמחים הנאכלים ישנה חשיבות היסטורית וביולוגית. אבותינו הקדמונים, אכלו יותר מ-800 מינים של צמחים, אנחנו אוכלים באופן יחסי מגוון מצומצם יותר.

מספר הפיטוכימיקלים השונים שהתגלו במגוון הצמחים עד כה מגיע לעשרות אלפים. הפיטוכימיקלים הללו פועלים בסינרגיה (שילוב היוצר השפעה מוגברת) יחד עם רכיבים אחרים הנמצאים בצמח כגון: הויטמינים, המינרלים הסיבים התזונתיים ועוד. חשוב לציין כי לא ניתן להשיג את רמת ההגנה המתקבלת ממערכות כה מורכבות, שפותחו במקור להגנת הצמחים עצמם, על-ידי בידוד רכיבים מסוימים ונטילתם כתוסף.

לסכום, הטבע יצא עבורנו את ה'פורמולות' המתקדמות ביותר להגנה בפני מחלות, ולנו נותר רק "לקטוף" ולהנות, מן הבריאות ומן הטעם.

הוסיפו עשבי תיבול לתפריט - יום יום!

* הוספה של עשבי תיבול לתפריט היא דרך מצוינת להוסיף לו הרבה בריאות, עם זאת אין להגזים בצריכה של עשבי התיבול, במיוחד במצבים כמו הריון והנקה.
 
עריכה וייעוץ מדעי: מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית מוסמכת M.Sc.

 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה