אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

לקראת צום יום כיפור


מיטל עזר / 02.10.11
המלצות תזונתיות לצום קל

יום כיפור נחשב ליום הקדוש ביותר בשנה. זהו היום היחיד בו קצב החיים המהיר מוריד הילוך ברחבי כל הארץ. כל החנויות סגורות, שדה התעופה סגור, אין תנועה, זיהום האוויר נמצא ברמה הנמוכה ביותר בהשוואה לכל השנה. בהחלט יש אוירה של רוגע.

יום כיפור זהו זמן לחשבון נפש, לסליחות ולהתחלה חדשה ומלווה בצום. חשוב להבהיר כי הצום אינו מיועד ל"ניקוי הגוף מרעלים" ואינו יום תחילת הדיאטה. הצום נמשך 24 שעות כך שאובדן המשקל הינו בעיקר עקב התייבשות ולא ממאגרי השומן.

להלן מספר טיפים כיצד לעבור את הצום ללא הרגשת כבדות, סחרחורות וכאבי ראש.

לפני הצום:

  • לא לבצע פעילות גופנית עצימה 24 שעות לפני הצום, כיוון שזו מגבירה את קצב חילוף החומרים ואת הרעב.
  • להפחית משקאות מכילי קפאין כמו תה, קפה, קולה וכדומה, על מנת להתחיל תהליך הדרגתי של גמילה מקפאין. כאשר מפסיקים קפאין באופן פתאומי סובלים מתסמיני גמילה כמו כאבי ראש חריפים.
  • להקפיד על שתייה מרובה של מים לאורך היום על מנת להגיע לצום במצב רווי מים.
  • לאכול ארוחות קטנות מפוזרות לאורך היום, על מנת למלא את מאגרי הפחמימות בגוף ולשמור על רמות סוכר תקינות.

ארוחה מפסקת:

  • חשוב לאכול עד שובע ולא ל"התפוצץ" בארוחה המפסקת. אכילה מוגזמת רק תביא לעייפות וכבדות ולא משפיעה על רעב ושובע לאורך זמן.
  • רצוי לשלב פחמימות מורכבות, בעלות אינדקס גליקמי נמוך, אשר פירוקם איטי ואינן מעלות את רמות הסוכר. לדוגמא- אורז מלא, קינואה, פסטה מחיטה מלאה וקטניות כמו גרגרי חומוס, עדשים, שעועית וכדומה.
  • לשלב חלבונים התורמים לתחושת השובע כמו: בשר, עוף , דג סויה וכדומה
  • לשלב סיבים תזונתיים המעכבים ריקון קיבה ותורמים לשובע לאורך זמן, אלו נמצאים בעיקר בירקות , בדגנים מלאים וקטניות.
  • רצוי להימנע מאוכל מתובל מאוד, חריף או מלוח כיוון שמגבירים את הצורך לשתות.
  • רצוי להימנע משתייה מתוקה כיוון שמעלה את רמות הסוכר במהירות וגורמת כתגובה לעלייה באינסולין ולרעב.

לאחר הצום:

  • ראשית, חשוב לדאוג למאזן הנוזלים ולהתחיל בשתייה, דווקא כאן רצוי לשלב שתייה ממותקת קלות על מנת לקבל סוכר חזרה במהירות.
  • חשוב לחכות כחצי שעה עד הארוחה על מנת לא להעמיס על הקיבה.
  • בכל מקרה הארוחה לאחר הצום צריכה להיות קלה לדוגמא מרק עוף עם אטריות או סלט ביצה גבינה ולחם.

צום קל!

מאת: מיטל עזר, דיאטנית קלינית וספורט B.Sc, תזונאית הבית של חברת הרבלייף ישראל
 
אודות מיטל עזר: מיטל, הינה דיאטנית קלינית וספורט מוסמכת B.Sc המשמשת כתזונאית הבית של חברת הרבלייף ישראל. מיטל בוגרת הפקולטה לחקלאות, באוניברסיטה העברית ברחובות, לומדת תואר שני, במרכז לרפואת ספורט מדיקס, ומרצה ומאמנת כושר במסגרת "הפורום למניעת מחלות לב וכלי דם" מרכז רפואי ברזילי. בעברה עבדה כדיאטנית קלינית בביה"ח שיבא, ברשת סטודיו C והנחתה סדנאות אורח חיים בריא.
 
אודות חברת הרבלייף Herbalife
הרבלייף בע"מ (NYSE:HLF) הינה חברת תזונה עולמית, יצרנית ומשווקת של מוצרים לניהול משקל, תוספי תזונה, מוצרי תזונה התומכים בעוסקים בספורט וטיפוח אישי, המיועדים לתמיכה באורח חיים בריא. מוצרי הרבלייף משווקים ב78 מדינות ברחבי העולם .

החברה משקיעה מיליוני דולרים במחקר ,פיתוח ומכשור מתקדם ולה ועדה תזונתית מייעצת , הכוללת מדענים ורופאים בכירים מהשורה ראשונה מכל רחבי העולם.


תגיות: צום, יום כפור
 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה