אודות MedPortal  הרשמה לחדשות MedPortal  תקנון  שאלות נפוצות  צור קשר

ארכיון מאמרים >

כיצד לשלב טיפולי פיזיותרפיה עם אימון בחדר כושר?


מאת חורש דור חיים / 17.7.11
כיצד ניתן למנוע, לטפל ולחנך בכל הקשור לפציעות בחדר כושר?

מטופלים לאחר פציעת ספורט, בוחרים בדרך כלל להגיע לטיפול פיזיותרפי רק כעבור מספר שבועות ולעיתים אף חודשים מיום הפציעה. מניסיוננו, הסיבות העיקריות הן:

  1. חשש מהמלצת הפיזיותרפיסט להפסיק את האימונים במכון כושר וכתוצאה מכך לעלות במשקל.
  2. חשש מירידה במסת שריר.
  3. התמכרות אנדורפינית- שהיא התמכרות לספורט המושפעת מהתמכרות להורמון האנדורפין אשר משתחרר במהלך הפעילות הספורטיבית.

    ואולם הדחייה של הטיפולים, גורמת לבעיה ההפוכה, שכן פציעה שהחלה ככאב מציק, ממשיכה להתפתח עד אשר נגרמת פגיעת רקמה רכה כרונית והפגיעה הכרונית מחמירה כאשר מופעל לחץ על איזור הפציעה. לדוגמא, בהרמת משקולות ובאימונים המשלבים תנועות דינאמיות עם התנגדות.

כיצד ניתן למנוע, לטפל ולחנך בכל הקשור לפציעות בחדר כושר?

ראשית, אני סבור שאסור לאפשר לבני נוער בגילאי 13-14 להתחיל להתאמן בחדר כושר. הסיבה לכך היא שמטרתם העיקרית לבנות מסת שריר מתוך עניין בפיתוח גוף, רק ממניעים אסתטיים. בעוד שהמטרה העיקרית באימוני כושר צריכה להיות פיתוח כושר כללי ויכולת אירובית, שהן שתי יכולות חשובות לגילאים הללו.

שנית, כאשר נערים בגילאים אלה מתחילים להתאמן במכון כושר, הם עושים זאת ללא הדרכה מספיקה ולכן מרימים משקלים כבדים מדיי ביחס למשקל גופם, דבר אשר מוביל לפציעות.

אצל בני 45 ומעלה, נושא פציעות הספורט מסובך יותר. כאשר מתחילים להתאמן בחדר כושר לראשונה בגילאים הללו, חשופים לסכנות ולפציעות רבות. ככל שהגיל גבוה יותר, הסיכון מוגבר, אם לא ניתנת הדרכה מתאימה. על פי נתונים שפורסמו ב- Journal of Shoulder and Elbow Surgery,( Volume 1, Issue 1 ,( Pages 4-14, January 1992 ישנה עלייה חדה החל מגיל 60 בפציעות רקמה רכה בכתף (כגון קרעים בגיד הסופרהספינטוס) ודלקת מקומית בגיד הסופרהספינטוס (Rotator cuff syndrome ), שמובילים לכאב ולקושי בתנועה. בנוסף, לעיתים קרובות עלולה להתפתח פציעה רדומה בגב, בברכיים וכד', אשר אם לא מודעים אליה, היא עלולה להחמיר לאחר אימון.

אבל לא רק בחדר הכושר אנחנו מועדים לפציעות ספורט, גם משחקים שבועיים כגון משחקי כדורגל וכדורסל טומנים בחובם סכנה גדולה לפציעה, זאת בשל כושר ירוד, חימום בלתי מספיק והרצון לשחק יותר ומהר מדי ביחס לכושר הגופני. כפיתרון ארוך טווח רצוי לבצע פעילות גופנית יותר מפעם בשבוע ולא לוותר על חימום דינאמי הכולל קפיצות ותרגילים בשינויי תנוחה. לאחר האימון חובה לבצע תרגילי מתיחות על מנת להימנע ממתיחת שרירים ומכאב.

יתרון נוסף בחיבור בין פיזיותרפיסט למאמן כושר הינו בתחום של הליכה וריצה. אנו רואים בעיקר אצל האוכלוסייה המבוגרת ,מקרים רבים של כאבי ברכיים בעלייה במדרגות, הליכה וריצה. יש מקרים שלא נאפשר למתאמן ללכת או לרוץ על הליכון כתוצאה מליקויים בברכיים (בעיקר אוסטיוארטריתיס , בסמיכות רבה מדי לניתוח וכיוב'). במקרים אלה נמצא פתרונות חלופיים כגון אופניים גבוהים ומכשיר אליפטי \סקי. בנוסף, בשיתוף פעולה ניתן למקד תרגילי כוח ספציפיים לבעיה, מתיחות ותרגילי יציבות. כנ"ל לגבי פגיעות בקרסוליים, כאשר הקו המנחה אותנו הוא השגת המטרה מבלי לגרום נזק לפציעות ישנות ומבלי לגרום לפציעות חדשות.

דוגמאות לבעיות יציבות השלד שעלולות להוות בעיה בעת אימון בחדר כושר:

עקמת:

עקמת בגב (צווארי, גב עליון או תחתון), גורמת לכאבים באזורים אלו ולבעיות בתפקוד היום יומי בגלל חוסר גמישות וטווח תנועה. במקרה כזה יש מקום לעבודה משותפת של פיזיותרפיסט שדואג לשחרור הרקמות הרכות, הגמשה של האזור הכאוב\פגוע, כאשר מדריך הכושר דואג הן לחיזוק שרירים שנחלשו והן לחיזוק לאזור האגן על מנת לשפר יציבה.

קיפוזיס:

קיפוזיס הינו מצב של "גיבנת". במקרה כזה החלוקה בין הפיזיותרפיסט למדריך כושר דומה לשיתוף הפעולה שצוין במקרה של עקמת.

המלצות לחימום דינאמי:

  1. ריצה קלה של 20 מ' קדימה וחזרה בריצה אחורית.
  2. בדומה, ריצה קדמית עם ברכיים לבית החזה.
  3. הליכה עם משיכת ברך לבית החזה בכל צעד שני.
  4. ריצה עם רגליים לעכוז.
  5. הליכה משולבת בתרגיל מכרעים.

*בסה"כ כ-5 דקות חימום על כל חצי שעה של פעילות.

לדעתי, חימום דינאמי הכרחי לפני אימון על מנת להוריד את הסיכויים לפציעה. אין חשיבות גדולה למתיחות לפני האימון ועדיף לבצע בסוף אימון, כדי לשמר טווח ולוודא שלא תהיה הצטברות של חומצה לקטית בשרירים.


*
לאחר חימום דינאמי ובסוף פעילות יש לבצע כל מתיחה כ-30 שניות עד 3 פעמים.

כיצד יכולים לסייע תרגילי פיזיותרפיה?

פיזיותרפיסט מבצע בדיקות אשר מתייחסות לפרמטרים כגון גמישות, כוח ויציבות של מפרקים. כמו כן הוא יכול לאבחן בעיות תפקודיות המגבילות את המתאמן ועל פי התוצאות להתאים לו תכנית אימון אשר תגרום לו לשפר תפקוד. על סמך תוצאות הבדיקות השונות, ניתן בנוסף לבנות תכנית שמטרתה חיזוק שרירים חלשים, מתיחת שרירים "תפוסים" ובאופן כללי תסייע בשיפור שיווי משקל על מנת להשיג איזון במפרקים בפרט ובגוף בכלל.

מה לעשות במקרה של פציעה?

אם נפצעתם או שאתם חווים כאב או הגבלה בתנועה, קודם כל הקפידו לנוח. כאשר הכאב לא חולף, הגבילו את השימוש באיבר הפצוע והכואב. בנוסף, עליכם להתייעץ עם המאמן כדי להחליט מה צריך לשנות באימון, על מנת שלא לעצור את הפעילות הגופנית לחלוטין.

והכי חשוב, תקשיבו לגוף ואל תיתנו לפציעה פשוטה להפוך לכרונית.

מאת חורש דור חיים פיזיולוג ומנהל מרכז O2 לבריאות הגוף והלב בחסות הדסה ירושלים


 
גרסה להדפסה   |   שלח לחבר   |   לארכיון מאמרים
 
 אנציקלופדיה רפואית
עם המלצות לריפוי עצמי
 
 בריאות | אודות MedPortal | תקנון | קישורים | שותפים | הרשמת חברים | הרשמת רופאים ומטפלים | כניסת חברים | צור קשר | שיתופי פעולה